Нас щоразу вражає тонке чуття і майстерність литовських дизайнерів та ілюстраторів, їх вміння працювати з півтонами, з простором і динамікою книги, їхня увага та повага до матеріалів, техніки, занурення в тему книги. У їхніх проєктах завжди багато любові до власної культури та історії.

Ми спробували підібрати декілька найцікавіших на нашу думку видань, які демонструють різний підхід до створення книги. Цей перелік в жодному разі не є вичерпним. Багато з тих імен, ким ми щиро захоплюємося не увійшли до даної вибірки, але про які дуже хотілося б згадати – це Кестутіс Каспаравічюс (Kęstutis Kasparavičius), Біруте Жіліте (Birutė Žilytė), Аушра Кіудулайте (Aušra Kiudulaitė), Ліна Дудайте (Lina Dūdaitė) та багато інших. Сподіваємося, цей огляд стане вихідною точкою, яка заохотить відкрити для себе красу та естетику литовських візуальних книг.

Отож – поїхали!

Stasys Eidrigevičius. Giedanti gaidžio galva. Apostrofa, 2016.

 

«Півняча голова, що співає» – друга поетична збірка видатного литовського художника і письменника Стасиса Ейдриґевічюса, ілюстрована його ж рисунками та фотографіями, а також матеріалами з його персонального родинного архіву. Це видання – поезія в найширшому значенні цього слова. Тут поезія не лише у текстах, а й у скрупульозно підібраних образах та світлинах,тонких наче павутина рисунках, золотаво-сепійній кольоровій гамі… Усе це підсилено типографікою, масштабом і пропорціями верстки, фактурами паперу та досконалим поліграфічним втіленням. Деякі сторінки вручну вкорочені по ширині, із залишеними рваними краями, що створює враження рукотворності та неповторності видання. А відкритий корінець ніби оголює душу книги. Це мистецтво книги з найвищої полиці.

Таке поетичне звучання книги – заслуга в однаковій мірі як самого автора, так і дизайнерки видання – Сіґуте Хлебінскайте – зірки литовського книжкового дизайну. Метод роботи Сіґуте – це завжди глибоке дослідження теми, багаторівневе прочитання, повага до автора і його творчості. Вона як художник світла в театрі – підсвічує найважливіше на сцені.

Ramūnas Minkevičius. Tarpukario Lietuvos reklama. 2015

 

Маркетолог та історик Рамюнас Мінкевічюс опрацював, підготував та опублікував ґрунтовне візуальне дослідження “Литовська міжвоєнна реклама”. Як описує працю сам упорядник, ця книга – паперова машина часу, що переносить читача у міжвоєнний період, коли до Литви прийшли західні бренди і ринок наситили рекламні оголошення найрізноманітніших товарів і послуг. Поряд із рекламою таких відомих сьогодні литовських брендів як шоколадна фабрика Rūta, фармацевтична компанія Sanitas чи текстильна мануфактура Drobė, литовці у міжвоєнний період бачили рекламу, що закликала їх купувати автомобілі Ford, Fiat чи BMW, заправляти їх пальним на станціях Shell, попиваючи Pepsi та слухаючи радіо Phillips.

Книга Рамюнаса Мінкевічюса має чітку структуру і дає широке уявлення про литовський графічний дизайн у рекламі міжвоєнного періоду. Перед упорядником постало мегаскладне завдання: помістити під однією обкладинкою дуже різні рекламні зображення і зберегти цілісність видання. Аби зрозуміти, наскільки це складно, уявіть собі – та чого ж уявляти – подивіться на вулиці більшості наших міст, де одна на одній тулиться кільканадцять рекламних вивісок, намагаючись “перекричати” сусіда і спектральними синтетичними кольорами випалити сітківки потенційним клієнтам. Щось таке могло статися і з такою збіркою різних реклам, проте дизайнеркам Лаурі Клімайте (Laura Klimaitė) та Міґле Рудайтіте (Miglė Rudaitytė) вдалося знайти чудове дизайнерське рішення – узагальнити кольорову гаму до кількох монохромних тонів. З одного боку – це стилізація друкованих в пресі монохромних рекламних оголошень, з іншого – чудовий композиційний хід аби зібрати докупи такий різностилевий матеріал.

Книга має 20 розділів, поділених за кольором, плюс в кінці книжки ще є розділ, де бачимо повноколірні реклами.

Karolina Jakaitė. Antanas Kazakauskas: viskas užprogramuota. Vilniaus grafikos meno centras, 2022

 

“Усе запрограмовано”. Ця фраза є ключем до розуміння персональної філософії та особистості одного з найцікавіших і водночас одного з найменш знаних графічних дизайнерів Литви Антанаса Казакаускаса (1937-2019). Ґрунтовне дослідження професійної діяльності й творчого спадку Казакаускаса здійснила дослідниця Кароліна Якайте. Будучи дуже непублічним за життя, величезна кількість його творів залишалася невідомою загалу аж до смерті автора 2019 року і публікується в даному дослідженні вперше. Кароліна Якайте провела кілька інтервʼю з Казакаускасом та з його дозволу мала можливість працювати й досліджувати його твори безпосередньо працюючи в майстерні художника з першоджерелами. Також вона отримала дозвіл від автора вперше опублікувати його твори різних мистецьких жанрів, що стало основою цього видання. 

 

Ця книга є блискучим прикладом монографічного дослідження творчості автора, який був водночас рекламним графічним дизайнером, творцем книг, плакатів, багаторічним дизайнером природничого журналу Mūsų gamta, де постійно проявляв свій експериментальний дизайнерський характер… Це неймовірне джерело інспірації для сучасних графічних дизайнерів і художників.

Monika Vaicenavičienė. Kas yra upė? Tikra knyga, 2019

 

«Що таке річка?» ілюстрована книга, філософсько-поетичний нон-фікшн, написаний і проілюстрований художницею та авторкою Монікою Вайценавічене.

Бабуся з онукою відпочивають на березі річки. Бабуся вишиває, а дівчинка збирає квіти й запитує: «Що таке річка?». Це просте питання стає вихідною точкою для глибокої та багатошарової розмови про природу ріки, її позачасовість, звʼязок з людиною, символічне значення. Бабусині розповіді про природу ріки водночас лягають вишиваною блакитною ниткою на полотні, що покривається все новими й новими вишитими образами. Художній текст переплітається з науковими фактами та прозорими ілюстраціями, творячи цільне полотно.

Ілюстрації, створені аквареллю, пастелями, кольоровими олівцями, ідеально передають настрій річкової природи, її течію, дзеркальну поверхню води та водночас її глибину. Ця книжка пронизана дзвінким відчуттям повітряності. У неї хочеться пірнути, зануритися у мʼяку річкову воду і насолоджуватися медитативною плинністю історії.

Lea Goldberg. Nuomojamas Butas. Žalias kalnas, 2022

 

Ізраїльська письменниця, перекладачка і вчена Лія Ґольдберґ народилася в сімʼї литовських євреїв у Кенігсберзі, а дитинство її пройшло у Каунасі. Віршована казка “Квартира на винайм” є чи не найвідомішим дитячим твором Лії Ґольдберґ, перекладеним багатьма мовами. Історія розповідає про пʼятиповерховий будинок, на кожному з поверхів якого в окремих квартирах живуть курка, зозуля, кицька та білка, а квартира на останньому поверсі здається на винайм, бо мишка, яка раніше там жила, без попередження виїхала. Різні звірі приходять оглядати вільну квартиру з наміром там поселитися, але дарма що те, що квартира усім подобається, кожному з потенційних мешканців не подобається хтось із сусідів. Згодом знаходиться хтось, кому не особливо сподобалася квартира, але він у захваті від сусідів і радо вселяється у квартиру на останньому поверсі. Врешті усі живуть у злагоді – така казкова модель світу.

Ця книжка – ще один шедевр від художниці та дизайнерки Сіґуте Хлебінскайте. Сіґуте знайшла неповторну форму для втілення цієї історії. З притаманним їй шляхетним і уважним підходом до деталей художниця створила інтерактивну книгу-гру, поєднавши тип публікації лепорелло з відкидними крилами-клапанами на кожній сторінці. Процес читання перетворюється на пригоду і щоразу відкриваються якісь нові не зауважені раніше деталі ілюстрацій чи дизайну. У ілюстраціях майстерно поєднуються архівні фото, авторські рисунки Сіґуте, фрагменти давніх флористичних гравюр та патерни Вільяма Морріса. Усі ці елементи створюють ностальгічний настрій давнього інтерʼєру з антикварними меблями, а зеленава колористична гама міцно тримає складну візуальну конструкцію. Неймовірний скарб для бібліофілів!

Rasa Jančiauskaitė. Namai. Žalias kalnas, 2022

 

«Дім» дитяча книжка-картинка авторки й ілюстраторки Раси Янчаускайте. 

Історія розповідає про подорож незвичайного равлика, що несе з собою свій дім і зустрічає на своєму шляху різних тварин, що живуть у своїх химерних будинках, пристосованих саме до їхніх потреб. Наприклад, птах у гнізді, чи бджоли у вулику. Сам образ дому в книжці, за словами авторки, символізує внутрішній світ героя, особистий простір і його межі. 

Родзинкою цієї книжки є, власне, ілюстрації. Художниця сміливо працює з виразними й контрастними формами, яскравими кольорами, ритмами та текстурами. Раса у дуже цікавий спосіб стилізує тварин, майстерно працюючи з абстрактними плямами та композицією тексту.

А нещодавно ця книга отримала нове втілення режисерка Єва Яцкевічюте (Ieva Jackevičiūtė) поставила на сцені паневежського театру Menas виставу, інспіровану історією та ілюстраціями книги “Дім”. Це вистава для найширшої вікової групи, запрошуються відвідувачі з немовлятами та наймолодшими дітьми, які мають можливість долучитися до дійства, адже вистава є інтерактивною.

Ieva Babilaitė. Skrisiu. 2014

 

Єва Бабілайте художниця, яка працює з різними медіа і техніками. Книги лише один з творчих голосів Єви Бабілайте, поряд із графікою, обʼєктами-скульптурами з паперу, театральним мистецтвом. 

Книга «Я буду літати» розповідає історію птаха, що народився без крил, та попри це він понад усе прагне літати й не зупиняється перед труднощами. 

У цьому виданні виразно прочитуються алюзії до стилістики театральних декорацій та паперових скульптур художниці. Головний персонаж книги за стилізацією нагадує театральну ляльку ще одна ниточка звʼязку з театром.

Єва експериментує з різними паперами у книзі прозорі аркуші кальки додають відчуття повітря і легкості, а прорізані у сторінках отвори наче вікна до наступних пригод. Аркуші накладаються, складені як віяла крила перетворюються на сходи, що провадять до мультирівневого сюжету. Сторінки книги шарудять, отже, напевно, паперовий птах полетів.

Marius Jonutis. Karalaitė ant stiklo kalno. Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, 2018

 

Маріус Йонутіс дуже багатогранний художник. Він займається живописом, скульптурою, графічним дизайном, ілюстрацією.

Особисто нам завжди імпонували роботи художників, які працюють в різних медіа, бо в їхніх роботах поєднуються риси, принципи, технічні прийоми з усіх технік, якими вони володіють. Таке перетікання одного жанру в інший генерує найнеймовірніші твори.

«Королева на скляній горі: 12 найкрасивіших литовських казок і плюс ще одна» збірка 13 найвідоміших і Литві казок, зібраних і упорядкованих Юрате Шлеконіте (Jūratė Šlekonytė) та Ґітісом Вашкелісом (Gytis Vaškelis), адаптованих для сучасного читача Данутою Калінаускайте (Danutė Kalinauskaitė) та проілюстрованих роботами Маріуса Йонутіса. Роботи Маріуса тут це об’ємні скульптурні розмальовані панно, сфотографовані й використані в книзі в якості ілюстрацій. Художник створив понад 70 об’ємних, вирізаних з дерева поліхромних фігур та елементів. Ці образи створюють неповторний візуальний супровід текстам давніх казок, відомих практично усім литовцям. Навіть буквиці початкові літери кожної казки виготовлені художником з дерева у тій самій техніці. 

Стилізація образів глибоко вкорінена у фольклорі та це прочитується як у трактуванні персонажів, так і у стилізації орнаментів та допоміжних елементів.