* ESC - закрити вікно пошуку
підліткова література
Найкращі українські підліткові книжки-2024 — вибір Читомо
19.12.2024У грудні «Читомо» традиційно опитує експертів з дитячої та підліткової літератури й формує топ найпомітніших книжок року для юних читачів.
Ми вже опублікували список найкращих українських дитячих книжок для дошкільного і молодшого шкільного віку, а нині вашій увазі найпомітніші видання для середнього та старшого шкільного віку.
Опитані фахівці радять видання у різних жанрах і тематиці — від казкових пригод до ультрареалізму, темного фентезі та пізнавальних мальописів.
Художня література
Чудернацька карпатська історія
Василь Карп’юк ; іл. Олесі Секереш, вид-во «Брустури», 2024. — 96 с. (вік: 9+)
Наближається Різдво, а в Карпатах не випало ані сніжинки. Магія доброго мольфара Коценєка теж не дає про себе знати, немов випарувалася. Навіть ведмідь Ведмедюк не впав у сплячку. Що ж це коїться? Аномалію допоможуть розгадати старий лист, один щирий хлопчик, а ще, можливо, справжній дракон?
«Тут є особлива магічна атмосфера та гуцульський колорит, нетривіальна історія, якійсь грайливий чудернацький характер, тонкий гумор та прихована глибина питань на «подумати», а ще майстерні ілюстрації, які заслуговують окремої згадки. У цю книжку добре пірнається самостійним читачам і читачкам, та водночас вона чудово пасує для родинного читання вголос. У кожного вдома має оселитися могутній мольфар Коценєк», — коментує видання Юлія Козловець, координаторка Міжнародного фестивалю «Книжковий Арсенал».
Пірнути в Київське море
Інна Данилюк ; іл. Альбіни Колесніченко, ВСЛ, 2024. — 168 с. (вік: 9-12)
«Цю книжку написано в жанрі магічного реалізму. Його слід «активізувати» для української літератури, бо ми часто «позичаємо» його в інших культурах, хоча українці — магічнореалістичні у своїх традиціях і віруваннях, тож нам якраз належить писати свій магічний реалізм. Ця книжка — це сімейна історія, яка спирається на дитяче хобі — яхтинг. Я думаю, що це та книжка про яку діти пишуть щось на кшталт: «Я її прочитала/прочитав за кілька годин». Власне, зі мною так і було — я її прочитала за кілька годин! Захоплива й інтригуюча повість», — ділиться враженням Оксана Лущевська, дослідниця дитячої літератури, викладачка письменницької майстерності, письменниця, перекладачка.
Панна Оля
Ольга Купріян, вид-во «Ранок», 2024. — 120 с. (вік: 9-12)
«Ця книжка розповідає про трьох подруг і про їхній блог @panna. Це легка і якісна реалістична проза для дівчат. Книжкові серії нині дуже на часі, бо вони формують із читачів завзятих читачів. А те, що між видруком книжок серії невеликий часовий проміжок, допомагає «тримати» форму в читанні», — розповідає Оксана Лущевська.
Повний нуль
Ольга Савицька ; іл. Ірини Гусюк, вид-во «Теза», 2024. — 64 с. (вік: 9-12)
«Письменниця порушує актуальні теми вимушених переселенців та інтеграції їх в новому середовищі, а також теми вічні — булінгу, дружби та емпатії. «Повний нуль» це точка входу до розмови з підлітком про людей, які переживають різний травматичний досвід війни і потребують підтримки», — коментує Анастасія Музиченко, письменниця, експертка з дитячого читання в Просторі української дитячої книги «БараБука», методистка Лабораторії дитячого читання НЦ «МАНУ».
Народжена перемагати
Віктор Янкевич ; іл. Марго Халіної, вид-во «Маґура», 2024. — 264 с. (вік: 12+)
«Повість нагадує вихор подій та емоцій, який часто підхоплює та несе тебе в підлітковому віці. Тут і переїзд до нового середовища, знайомство з однокласниками та булінг, перше кохання та ревнощі, захоплення спортом і конкуренція, втрати і перемоги. Раджу звернути увагу на цю книжку ще й тому, що це історія про цілеспрямованість та шлях до цілі, попри все», — коментує Анастасія Музиченко.
Це воює вона
Антологія, вид-во «Видавництво», 2024. — 56 с. (вік: 12+)
Антологія коротких біографічних оповідань про українських військовослужбовиць, волонтерок, медикинь та інших жінок, які опинилися на передовій у російсько-українській війні, має силу надихати й мотивувати в боротьбі за свої права, своїх близьких, свою Батьківщину.
«Важливою в цій книжці є саме автентика, адже автори мали проінтерв’ювати сміливець. Усі історії у книжці — невигадані. Вони подані у форматі сторітелінгу. Але всі вони — чесні та відверті, базовані на фактах», — коментує Оксана Лущевська.
Діти вогненного часу
Мія Марченко, Катерина Пекур ; іл. Івана Дубровського, вид-во: «Ранок», Readberry, 2024. — 640 с. (вік: 12+)
Дослідниця і письменниця Тетяна Стус вважає, що 2024 рік став знаковим для міського фентезі, орієнтованого на підлітків. У жанрі вийшло друком кілька непересічних видань, і «Діти вогненного часу» — одне з них.
Історія розпочинається на залізничному вокзалі Києва у перші дні повномасштабки. Підлітка Катя потрапляє на виворіт Києва — у Завокзалля, де боротиметься за своє життя у магічному просторі серед хтонічних істот.
«Ідея такого собі Neverwhere геть не нова й часто повторювана, — коментує Валентина Вздульська, — але ж нас цікавить не це, а якість виконання. А вона така, що підлітки не відірвуться від книжки, доки не дочитають до кінця».
В одному ряду з цим фентезі Тетяна Стус згадує підліткові видання «Дивокровці» Катерини Корнієнко (ВСЛ) та «Не той Ромка» Володимира Нікітенка («Гамазин»).
«У кожній з трьох книжок автори дуже органічно вплітають у класичну жанрову форму (боротьба добра і зла, переплетіння світу реального й магічного) тему російсько-української війни і вона, ця тема, перестає просвічувати «просвітницькими» елементами, закономірно характерними для перших текстів воєнного часу», — коментує вона.
«У контексті «історичних зв’язків між Україною та росією» в підлітковій літературі не можу не згадати й дилогії, що стоїть дещо осторонь від названих книжок, а втім, так само важлива. Мова про історичну «реконструкцію» (не без елементів містики й на основі реальних подій) Галини Пагутяк «Око світу» та «Нічний подорожній» («А-ба-ба-га-ла-ма-га»). Наратив повістей залишає суперечливе враження, коли проєктувати його на сучасного читача-підлітка, однак це неоціненна розповідь від першої особи — підлітка — про УПА, 1946 рік, для тих, хто її подужає. І мені б дуже хотілося, щоб у цієї дилогії було багато читачів», — додає фахівчиня.
Алхімія свободи
Ярина Каторж. — Жорж, 2024. — 400 с. (вік: 16+)
Головна героїня книжки Медина, майбутній алхімік, разом із молодшим принцом Марком (якого вона рятує від смерті вже на перших сторінках роману) потребують давно забутих таємних знань, щоб зупинити чорну орду, яка насувається на країну. Чи вдасться їм здобути потрібне?
«Юні читачі в усьому світі стають у черги по новинки від Скарлетт Сент-Клер, Дженніфер Арментраут та інших зірок романтичного dark-фентезі. А хто сказав, що українські автори не пишуть таких романів? Пишуть і непогано виконують місію перенести читача на 2-3 години у світ, в якому можна забути про все, поринувши у світ магії, небезпек і кохання, звісно ж», — коментує Валентина Вздульська роман Ярини Каторж.
Серед книжок у жанрі фентезі експерти звертають увагу на «Скарби Богині» (вид-во «Віват») — завершальну книгу серії «Шпигунки з притулку “Артеміда”» Наталії Довгопол.
«У ній головні героїні, колишні шпигунки, розкидані по світу, збираються разом для нової місії, а за плечима в них досвід Першої світової, життя в захопленому більшовиками Києві й багато інших випробувань. Як і в попередніх книгах, авторка вплітає у насичений пригодами сюжет маловідомі, але важливі епізоди історії: тут ми, наприклад, дізнаємося про Владивостоцьку українську громаду та українців на Зеленому Клину, які також прагнули української незалежності. Такі книжки, захопливі і пізнавальні, пробуджують у підлітків інтерес до власної історії, і це чудово», — коментує Віталіна Макарик, методистка лабораторії дитячого читання «БараБука» НЦ «МАНУ», підліткова письменниця.
Найкраще фентезі для підлітків, на думку дослідниці Вікторії Медвідь, написала Анастасія Лавренішина. «Це книжка “Мати Сонця” (вид-во НК «Богдан»). Я неодноразово серед причетних до українського видавництва чула думку про те, що люди, які мають безпосередній контакт з травмуючим досвідом війни (живуть на окупованих територіях чи під повітряними тривогами, мають рідних, які захищають нашу країну в армії тощо), купують книжки про цю саму війну на майбутнє — щоб читати їх і рефлексувати щодо пережитого пізніше, після нашої перемоги, коли всі травми будуть позаду. Якщо є підлітки, яким ця думка так само близька, “Мати Сонця” — варіант того, що можна почитати. Казково-фантастична повість переносить у вигаданий чарівний світ, але може сприйматися паралельно на декількох рівнях. Хтось побачить в ній природні цикли, хтось — стосунки невістки зі свекрухою», — коментує дослідниця.
Яра
Маруся Щербина ; іл. Яна Пласконіс, ВСЛ, 2024. — 120 с. (вік: 16+)
Яра — історія пришвидшеного через війну дорослішання дівчини-підлітки від юної української авторки
«Історія, близька багатьом українським недорослим і дорослим читачам із подібним досвідом, трагічна і водночас життєствердна, із щемкими авторськими віршами, якими перемежовується оповідь», — коментує книжку Емілія Огар.
«“Яра” знакова через те, що її писала підлітка — авторці Марусі 18 років, — але, читаючи повість, про це б навряд чи здогадався: настільки виважені та зрілі озвучені нею думки, але разом з тим ця книжка — надзвичайно щемка, щира, легка й сповнена світла. Якщо б вона була танцем, це однозначно був би життєствердний контемп!», — ділиться враженнями Віталіна Медвідь.
Усі мої тривожні дзвіночки
Євгенія Бабенко, вид-во «Віват». — 128 с. (вік: 16+)
«Книжка висвітлює непросту тему насильства, але робить це максимально влучно. З вкрапленнями самоіронії, подекуди — гумору на межі. Якщо б її прочитав Кафка, він би сказав, що це “повість без шкіри”. Як на мене, це сповідь, з усією відвертістю й місцями — натуралістичністю, притаманними жанру. Це замінник психотерапії для тих, кому некомфортно озвучувати свої травми перед спеціалістом. Якщо б наше покоління прочитало «Яру» та “Усі мої тривожні дзвіночки”, ми б могли попередити величезну кількість психічних розладів і зробити внесок у ментальне здоровʼя нації. Я шкодую, що таких книжок не було в той час, коли я була підліткою», — описує видання Вікторія Медвідь.
«Тема інакшості і того, як вона (не)толерується у суспільстві, дуже добре проговорена у книжці “Незручні. Відчайдушні. Виродки” Ольги Войтенко. Це незвичний за формою, поліфонічний текст, адже він складений зі щоденникових записів учнів школи для обдарованих дітей, — розповідає Віталіна Макарик. — Відтак ми чуємо голоси більше десятка оповідачів, дуже талановитих у різних сферах підлітків, які, втім, мають певні проблеми з комунікацією зі “звичайним” світом. Це багатоголосся може трохи збивати з сюжетної лінії, але водночас дозволяє дуже добре проговорити, скажімо, те, як сприймають світ люди в аутичному спектрі, як із ними комунікувати, будувати стосунки».
У підлітковій літературі цього року маємо також справжній сплеск квір-романів, зазначає Макарик. «Серед них я б виділила роман Павли Вільної “Анна, яку я кохала” (вид-во «Видавництво»). Це щирий і чесний текст про дорослішання й пошук себе, і стосується він не лише віднайдення власної сексуальності, а й загалом пошуку себе й свого шляху у світі, що завжди актуально для підлітків».
Вікторія Медвідь згадує книжку «Майже хороші хлопці» (вид-во «Видавництво») Дарʼї Чайки. «Вона продовжує революцію, започатковану ще десять років тому “Майєю та її мамами” Лариси Денисенко. Це надзвичайно важлива книжка, бо висвітлює тему ЛГБТ+ спільноти, їхніх міжособистісних стосунків та закоханостей. Це дає свободу молоді впізнати себе й прийняти себе такими, як вони є, усупереч тому, що подібні зміни суспільної думки й нормалізація інакшості в Україні дуже й дуже скрипучі».
«Книга молодої української авторки, яка порушує питання проблеми ЛГБТІК+ спільноти й розповідає про взаємини старшокласників в українській школі в місті Сміла у 2016 році. Про дружбу, про першу закоханість, про самоусвідомлення, і про пошуки себе, про самокопання, яке так притаманно підлітковому віку — і оповідь ця щира, відверта, не нав’язлива, без повчань та тривіальних шаблонів. Тішуся, що її видали саме у видавництві «Видавництво», яке має вже напрацьований авторитет у своїх аудиторій, відповідно книжка, як то кажуть, «заходить» на певній довірі», — розповідає Юлія Козловець.
Нон-фікшн
Блез Паскаль і комбінаторика
Ганна Мамонова, Тетяна Денисенко, вид-во Vovkulaka, 2024.
«Видавництво повідомило, що науково-популярний мальопис “Блез Паскаль і комбінаторика” (у 2-х книгах) розпочинає цикл освітніх мультидисциплінарних коміксів для дітей та дорослих. Це було б чудово! Сучасних, крутих, змістовних книжок науково-популярного спрямування в принципі критично не вистачає на ринку. Особливо коли йдеться про українських авторів. Ця серія в форматі мальопису викликає довіру складом команди, яка працювала над виданням.
Автор ідеї та сценарію — Ганна Мамонова, кандидат фізико-математичних наук, доцент, доцент кафедри комп’ютерної математики та інформаційної безпеки КНЕУ ім.В.Гетьмана, автор понад 150 наукових та науково-методичних праць. Поважний також список консультантів та рецензентів. Художниця — Тетяна Денисенко, 3D- та 2D-дизайнерка.
Пригодницька історія про двох шкільних друзів, які раптово потрапляють у Францію часів видатного вченого та філософа Блеза Паскаля, занурює в комбінаторику разом із історією Франції 17-го сторіччя, її мешканців, науку та культуру», — розповідає Юлія Козловець.
Суперлюди. Технології незламності
Маша Сердюк ; іл. Лесі Бельдій, вид-во «Моя книжкова полиця», 2024. — 80 с.
«Надзвичайно важлива книжка для розвитку як прийняття, так і елементарної комунікаційної грамотності у дітей і підлітків. Як називати людей з інвалідністю? Коли можна пропонувати допомогу, а коли слід утриматися? Чи стають люди, що втратили кінцівки, зір, слух чи отримали поранення, якимись іншими? У чому різниця між жалістю і співчуттям? Маша Сердюк послідовно і буквально «на пальцях» пояснює для юних читачів (і, будьмо відвертими, їхніх батьків) ці непрості питання та розповідає про різні типи протезування простою живою мовою», — розповідає про видання Валентина Вздульська.
Твоя книга про кіно
Ольга Бірзул ; іл. Каті Слонової, вид-во ВСЛ, 2024. — 164 с. (вік: 14+)
«У світі написано чимало книжок для підлітків і молоді про історію кіно. І хтось, може, просто взяв би й переклав одну з них. Як добре, що у ВСЛ вчинили інакше. Чому? Авжеж тому, що в тих книжках немає українського контексту! Ольга Бірзул пише історію кіно з урахуванням здобутків українських винахідників, експериментаторів творців. Робить це ґрунтовно і цікаво і для підлітків, і для дорослих. І це те, що нам в Україні треба повторити з усіх інших тем у нон-фікшн», — коментує Валентина Вздульська.
Леонтович від А до Я
Оксана Лущевська ; іл. Христини Валько. — ВСЛ, 2024. — 80 с. (вік 9+)
«Не суто підліткова, більше сімейна книжка — продовження крутої серії родинних абеток про визначних українців, кожна з яких достойна бути в сімейній бібліотеці. Ця нова книжка — не викняток, як за змістом, наповненням, глибиною дослідження авторки та форматом подачі інформації, так і за оформленням, дуже стильне і вишукане видання», — коментує Юлія Козловець.
Таємний путівник глядача. Мандрівка в історію українського театру
Ірина Запольська, Валентина Вздульська ; іл. Катерини Ковальової. — Вид-во «Портал», 2024. — 72 с. (вік: 9+)
Мистецтвознавиця, експертка з театрального мистецтва Ірина Запольська та її співавторка Валентина Вздульска (відповідальна за адаптацію матеріалу для дітей) пропонують юним читачам зануритися у фантастично цікавий світ українського театру — від його зародження в обрядових дійствах аж до 1991 року. Книжка гарно структурована, щедро ілюстрована та легко сприймається читачами.
«Як на мене, це три майстер-класи на тему «як інформативно, дохідливо й захопливо розповідати підліткам і молодіжній (young adult) аудиторії про культурні феномени: музику, кіно, театр, міську історію», — коментує три наведені вище книжки Емілія Огар, науковиця, професорка Школи журналістики та медіакомунікацій УКУ.
Київ. Неймовірні історії великого міста
Валентина Вздульська ; іл. І.Литовки, IPIO, 2024. — 128 с.
«Ця книжка — для дітей і батьків. Це мандрівка історичним і культурними пам’ятками Києва. Вона проведе охочих у найцікавіші місцини і привідкриє їх по-новому. Добра книжка для читання і для мандрування!» — коментує Оксана Лущевська.
Історія України для наймолодших
Мирослав Кошик ; іл. Михайла Дунаковського, вид-во «Маґура», 2024. — 192 с. (вік 9+)
«Це той формат подачі історії, який читаєш — і все одразу зрозуміло, де події подано сучасною мовою, легко і при цьому не занадто спрощено. Історію України варто читати і вивчати в різному віці, постійно заглиблюючись у причини й наслідки подій, аби знати й не повторювати помилок. Ця книжка — мастхев для дітей молодшого і середнього шкільного віку», — коментує Анастасія Музиченко.
Українські творці візуального мистецтва
Оксана Поліщук ; Іл. Юлії Зінченко, вид-во «Основа», 2024. — 80 с. (вік: 9+)
«Книжка у форматі біографічних оповідань знайомить дітей з видатними українськими митцями та мисткинями, дизайнер(к)ами, режисерами, творчість яких вписана у світову культуру. Це, наприклад, Владислав Городецький, Соня Делоне, Валентина Саніна-Шлеє, Володимир Дахно та інші», — розповідає Віталіна Макарик.
Читайте також: Українська проза 2024 року — вибір Читомо
This publication is sponsored by the Chytomo’s Patreon community
«Читомо» — це професійне медіа про книжки і книговидання в Україні та світі. Ми залишаємось незалежними лише завдяки коштам наших донаторів. Допоможіть нам розвиватися і ставати ще кращими!
Підтримати проєкт