* ESC - закрити вікно пошуку
дослідження
Ціна питання: формуємо вартість вашої ілюстрації
10.02.2020Кожна робота заслуговує на достойну оплату, та коли йдеться про сектор креативних індустрій і про те, яким чином формується вартість творчого продукту, дуже часто навіть професіонали не в змозі простежити усіх закономірностей та переплетінь, що потім конвертуються у їхню кінцеву зарплатню. В ілюстраторській спільноті «Ілюстрактор» також перейнялися цим питанням і переклали українською дослідження британської ілюстраторки і майстрині з летерінгу Лізи Малтбі, яка провела опитування щодо ціноутворення у галузі ілюстрації серед своїх колег. І хоча цей матеріал створений на основі закордонного досвіду, його загальні висновки будуть корисними будь-кому, хто працює з ілюстрацією чи виступає її замовником.
За побажанням авторки всі вказані ціни залишились у фунтах стерлінгів.
Ще в липні я вирішила підняти болючу для мене та моїх колег тему — ціноутворення в ілюстрації. Гроші обговорювати складно, тож я запропонувала ілюстраторам і замовникам анонімно поділитися досвідом. Результати виявилися для мене несподіванкою. Хоч для декого ілюстрація це прибуткова справа, частина ілюстраторів — навіть, більш досвідчених — не отримують гідної оплати за свою роботу. Чому вони погоджуються на низьку платню? Багато хто потрапляє в таку ситуацію через закритість інформації про ціни на ілюстрації.
Результати оригінального опитування можна прочитати за цим посиланням. Воно містить відповіді від 200 ілюстраторів та 30 арт-директорів зі всього світу.
Summary оригінального опитування
- Ілюстраторам і замовникам бракує реалістичних очікувань щодо цін та умов використання роботи;
- Вартість роботи не обов’язково залежить від досвіду. Зі збільшенням досвіду частка ілюстраторів, яким необхідні інші джерела доходу, не зменшується;
- Вищу ціну частіше ставлять ілюстратори, які заробляють на життя виключно ілюстрацією;
- Ілюстратори, які працюють з клієнтами з Лондона, в середньому ставлять ціни втричі вищі, ніж ті, хто працюють з рештою Великобританії;
- Робота в рекламі найбільш прибуткова, але трапляється не часто. Більшість ілюстраторів працює з малим бізнесом;
- Результати опитування спонукали мене поспілкуватися з кількома професіоналами креативних індустрій. Я поговорила із замовниками, професійними асоціаціями, агентами та лекторами, щоб зрозуміти, з чого складається ціна ілюстрації та як підвищити власну впевненість у ціноутворенні;
- У цьому тексті я розповім, на які гонорари очікують ілюстратори, працюючи з різними групами креативних індустрій; Сподіваюся, це дасть поштовх до подальших дискусій та підсилить ілюстраторів знаннями.
Від перекладачів: цей текст не дає прямої відповіді на питання «Як оцінювати мою роботу?». Він спрямований на розуміння цін за окремі види робіт — це допоможе ілюстраторам працювати в межах справедливих цін. Всі посилання перераховані в кінці.
Мінімальна ставка. Як її визначити й чи доречно це робити?
В опитуванні взяли участь ілюстратори з досвідом роботи понад десять років. Вони підтвердили, що їхні середні ставки дуже низькі — за окремими виключеннями менше ніж £50. Не потрібно проводити довге дослідження, щоб зрозуміти: це недостатній прибуток для самозайнятої особи, якщо тільки вона не здатна робити декілька проєктів на день.
Проте згідно з опитуванням, деякі арт-директори з креативних індустрій сподіваються платити ілюстратору £150 в день на умовах work-for-hire. Угода на умовах work-for-hire означає, що ілюстратор не зберігає навіть права авторства на виконану роботу.
«£150 в день приносять понад £35 тисяч на рік. Це дуже комфортна зарплатня», — анонімний арт-директор.
Розгляньмо цю ставку, щоб зрозуміти, чи дійсно £150 в день це комфортна заробітна плата для ілюстратора, який заробляє лише ілюстраціями. Усі розрахунки нижче я провела на прикладі уявного ілюстратора. Тож цифри можуть відрізнятися залежно від різних факторів: країни проживання, швидкості та стилю роботи, потреби у матеріалах, наявності власного сайту тощо.
У 2019 році приблизно 253 робочих днів, що із денною ставкою £150 дає ілюстратору £37.590. Майже 38 тисяч фунтів стерлінгів на рік — непогано! Проте самозайнятим особам не оплачують відпустки, тож віднімемо 20 днів на відпустку та лікарняні. Залишається £34.950 за умови, що у вас будуть замовлення на кожен робочий день року.
З річної суми, яку ми отримали, також треба відняти щомісячні та непрямі витрати.
Щомісячні витрати
Зверніть увагу на те, що деякі з цих витрат є річними. Для зручності я розбила їхню вартість на місяці.
Оренда студії та супутніх послуг
Деякі ілюстратори працюють з дому, деякі — винаймають студію. Якщо ви працюєте вдома, то враховуйте, що до витрат на робоче місце відноситься:
- оренда більшого житла;
- супутні витрати — оплата електрики та інтернету.
Порахуйте, наскільки меншою була б ваша орендна плата та супутні витрати без такого виокремленого домашнього «офісу».
Програмне забезпечення
Через зростання попиту на комп’ютерну графіку та анімацію збільшуються потреби в сучасному програмному забезпеченні. Більшість ілюстраторів використовують ПЗ, наприклад, для сканування та обробки робіт. Стандартом індустрії є Adobe Creative Suite, але багатьом потрібно інвестувати в додаткові програми.
Матеріали
Здається очевидним, що матеріали потрібно придбати. Проте часто ілюстратори не враховують витрати на комп’ютерне обладнання під час розрахунку мінімальної ставки. Наприклад, художник-мураліст купує фарбу та пензлі. Та якщо він працюватиме на комп’ютері, він має придбати комп’ютер та графічний планшет.
У випадку довгострокової інвестиції в обладнання раджу порахувати, скільки місяців ви використовуватиме нове обладнання до наступної його заміни. Після цього поділіть суму цих витрат на очікувану кількість місяців користування новим обладнанням. Додайте отриману цифру до щомісячної ставки.
Також до щомісячної ставки варто додати витрати на інші матеріали, які ви використовуєте для створення робіт.
Веб- і поштовий хостинг
Ілюстратору також потрібен сайт, який слугує однією з ознак професіоналізму. Звісно, ви можете використовувати безкоштовні платформи (наприклад, Instagram). Проте подумайте, як це сприйматимуть замовники: можливо, вони захочуть дізнатися більше про ваші навички або переглянути ваші проєкти за категоріями.
Окремий сайт спрощує замовникам процес замовлення ваших послуг.
Також варто прив’язати окрему поштову адресу до сайту. Це допоможе потенційним замовникам знайти вас — навіть, якщо ця адреса використана без відповідного контексту.
Членство у професійних організаціях
Раджу приєднатися до ілюстраторських асоціацій чи спілок, щоб мати необхідну підтримку. Адже коли працюєш на себе, важливо знати, що відбувається в галузі, отримувати юридичні консультації, мати доступ до кращих пропозицій роботи, підтримувати зв’язок з іншими ілюстраторами.
Курси і воркшопи
Інколи можна знайти безкоштовні онлайн вебінари чи лекції, або ж отримати нові навички через спілкування з колегами. Та для просунутого рівня необхідно відвідувати курси. З ростом попиту на digital все більше ілюстраторів інвестують у навички анімування. Комусь варто повчитися фотографії, щоб робити якісні фото для портфоліо, комусь — інвестувати в ментора чи бізнес-воркшопи.
Неочевидна користь професійних заходів — завдяки їм ілюстратори розширюють зв’язки з іншими представниками креативних індустрій.
Просування себе як спеціаліста
Можливо, ви вважаєте за достатнє просто розсилати електронні листи із запитами на роботу. Та багато ілюстраторів вважають, що ефективніше розсилати фізичні принти або листівки.
Також просувати себе як спеціаліста можна через участь у виставках та нетворкінг-заходах, згадки про себе в журналах. Слід також враховувати додаткові подорожі, пов’язані з участю в заходах чи портфоліо-рев’ю.
- Загальна сума витрат на місяць: £425;
- Загальна сума витрат на рік: £5100.
Тож від мінімальної річної зарплати (£34.950) треба відняти суму річних прямих витрат (£5100), і у нашого уявного ілюстратора залишається £29.850 на рік.
Непрямі витрати
Непрямі витрати — це витрати часу, а не грошей. До непрямих витрат, наприклад, відносяться години, які ви мусите інвестувати у свій бізнес. Цей час не є оплачуваною роботою. Протягом нього ви фізично не можете працювати за гроші над іншим проєктом, тож ви втрачаєте потенційний прибуток.
Витрати часу на подібні речі зростають з просуванням у кар’єрі. Наприклад, можна витрачати менше грошей на самопросування, але необхідно буде більше витрачати часу на спілкування у випадку, якщо ви маєте гарну репутацію та багато запитів на співпрацю.
Деякі ілюстратори мають агентів, які беруть на себе велику частину спілкування та управління. Як платню за свою роботу агенти забирають близько 30% від суми кожного замовлення.
Професійний розвиток
Багатьом ілюстраторам потрібно інвестувати час у власний розвиток і курси. Такі інвестиції покращують якість роботи та цінність навичок ілюстратора.
Витрати на місяць: 16 годин.
Маркетинг
Подумайте, скільки потрібно часу на промоцію робіт і пошук можливостей для роботи: створення email-розсилок, написання інформаційних листів, оновлення онлайн-портфоліо, регулярні публікації в соцмережах тощо.
Витрати на місяць: 12 годин.
Комунікація
Подумайте, скільки часу вам потрібно витрачати на комунікацію із замовниками, щоб займатися бізнесом на гідному рівні: читати брифи, вчасно відповідати на електронні листи, розраховувати вартість роботи, відправляти та контролювати оплату рахунків, зустрічатися та розмовляти телефоном із замовником.
Витрати на місяць: 32 годин.
- Загальні витрати на місяць: 60 годин;
- Загальні витрати на рік: 720 годин (90 днів).
Непрямі витрати обсягом 90 днів на рік забирають в ілюстратора £13.500 на рік — за умови, що він отримує £150 на день. Тож із прямими місячними, річними та непрямими витратами ми отримуємо зарплату в £16.350. Після оподаткування сума зменшується до £15.499.
Цю суму можна збільшити, зменшивши витрати в окремих категоріях. Проте зменшення витрат в більшості випадків означатиме зниження якості роботи. Зменшення витрат на адміністрування та маркетинг може призвести до Пастки-22 (*Пастка-22 — абсурдна, безвихідна ситуація. Вислів походить від однойменного роману Джозефа Геллера — ред.) про військових льотчиків., коли нових замовлень не надходить, а наявні замовники незадоволені якістю спілкування з ілюстратором і тому не дають нових замовлень.
Деякі ілюстратори працюють на базі клієнта у випадку регулярної довготривалої роботи. Це зменшує витрати на маркетинг та комунікацію. Проте праця на базі клієнта — рідкість для ілюстраторів, більшість з яких працює віддалено. Навіть якщо працювати над довготривалим проєктом, малоймовірно, що ілюстратор буде зайнятий протягом всього року. У такому випадку доцільніше стати постійним найманим працівником та уникнути стресу, пов’язаного із веденням власного бізнесу.
Ці роздуми, можливо, пояснюють, чому опитування 2019 року показало, що 41% ілюстраторів заробляють менше £10.000 на рік.
Наскільки висока ваша денна ставка?
Ілюстратор має бути реалістом у питаннях доступних можливостей — з огляду на досвід, репутацію, місце розташування та рівень умінь. Звичайно ж було б чудово брати високу денну ставку, але який клієнт її заплатить? Якщо ви виявили, що ніхто не готовий платити за вашими ставками, можете звіритися з іншими ілюстраторами та ознайомитися з даними індустрії. Так ви побачите, наскільки справедливі ваші ставки.
Якщо ви розумієте, що ваша денна ставка занадто висока — спробуйте скоротити витрати без зниження якості роботи. Також ви можете відверто поговорити з клієнтом про те, як перебудувати процес, щоб знизити витрати: наприклад, зменшити кількість обговорень або безкоштовних правок.
Близько 30% ілюстраторів в оригінальному опитуванні сказали, що під час розрахунку денної ставки відштовхуються від бюджету клієнта. Та це не завжди є мудрим рішенням без уявлення про чесну ціну за свою роботу.
Погляд на денну ставку з боку замовника
Якщо ви хочете замовити ілюстрацію та запитуєте про ставки — чи маєте ви уявлення про те, наскільки швидко може працювати ілюстратор і наскільки сильні його навички? Ілюстратор може мати меншу денну ставку, але працювати втричі довше над роботою. Тому зазвичай як ілюстратор, так і замовник виграють від того, що перед оцінкою проєкту мають дати його опис. Інакше робота може зайняти більше часу, ніж ви сподівалися, і з’їсти бюджет проєкту. Якщо у вас є чітко визначений бюджет, кажіть про це відверто — можливо, ілюстратор зможе адаптувати проєкт під цю суму.
«Більшість знайомих мені ілюстраторів мають денні ставки від £250 до £500. Я вираховую денну ставку для власних потреб, але ніколи не даю її клієнту. Моя робота — це не лише про час, а й про цінність. Крім того, я не маю отримувати штрафи за те, що можу працювати швидше, бо стаю більш досвідченим», — анонімний ілюстратор.
«Я завжди запитую в ілюстратора ціну за зображення й особисто не сперечаюся з нею. Мене завжди інтригувало, наскільки варіюються ціни від 60£ до 500£ за ілюстрацію», — анонімний арт-директор.
Джерела дослідження
Опитування та звіти:
- Original Illustration Pricing Survey 2019;
- Further editorial fees;
- Ben The Illustrator’s Illustration Survey;
- Steph Coathupe, illustrator;
- The Design Council Surveys.
Цікаве та корисне:
- The AOI;
- Licensing Explained;
- Should I work for free;
- How to earn more money as an illustrator;
- The power of visual communication;
- Why Design Matters;
- The influence of colour.
Книжки:
У другій частині матеріалу ви дізнаєтеся про ціноутворення у видавничій справі та періодиці, побачите приклади проєктних ставок від агентів, а також роздуми про те, чи дійсно ілюстратори розуміють ціну своєї роботи.
Матеріал перекладений та відредагований ентузіастами спільноти «Ілюстрактор»: Олександра Дорожовець, Ольга Гордієнко, Ярослав Борута
This publication is sponsored by the Chytomo’s Patreon community
«Читомо» — це професійне медіа про книжки і книговидання в Україні та світі. Ми залишаємось незалежними лише завдяки коштам наших донаторів. Допоможіть нам розвиватися і ставати ще кращими!
Підтримати проєкт
що більше читаєш – то ширші можливості