шрифти

Шрифти на експорт: найцікавіші українські гарнітури, про які мають знати у світі

18.04.2022

Бачите помилку в тексті — виділяйте фрагмент та тисніть Ctrl + Enter

Шрифтовий дизайн в Україні досить активно розвивався останні 20 років. Український шрифтовий напрямок дуже неординарний, схильний до експериментів. Одна з помітних особливостей – потяг до створення власної кирилиці, відмінної від російської, і здебільшого цей процес пов’язаний з інтеграцією історичних форм літер у сучасні шрифти. Це помічають і за кордоном, адже гарнітури від українських авторів стають все популярнішими у світі.

Засновник і керівник студії «АльфаБраво» та міжнародного фестивалю «Простір літер», дизайнер і каліграф Кирило Ткачов знайомить нас із творцями найцікавіших сучасних українських шрифтів.

Шрифти Андрія Шевченка

Мені особисто дуже імпонують шрифти Андрія Шевченка. Його експерименти з формами літер дуже вдало вписуються в шрифти. Тобто не створюють відчуття чужорідності.

 

Справжнім робочим коником є гарнітура Bandera Pro. Це розбірливий, стильний брусковий шрифт, який підтримує велику кількість мов (на основі латиниці, кирилиці та грецької абетки) і має повний комплект насиченостей від дуже тонкого до дуже жирного, у прямому та курсивному варіантах.

Seaside – це контрастний гротеск з вишуканим гармонійним характером у 8 варіантах насиченості.

Але, мабуть, улюбленим шрифтом Андрія Шевченка для мене і досі лишається вибуховий та темпераментний AndrijScript. Гарнітура створена за мотивами українського традиційного скоропису, але це не заважає йому бути абсолютно сучасним акцидентним шрифтом у 3-х варіантах насиченості.

Шрифти Дмитра Растворцева

Серед найбільш яскравих сучасних шрифтів варто відзначити гарнітури Дмитра Растворцева. Здебільшого Дмитро розробляє шрифти на замовлення, і не так багато його робіт потрапляє у вільний продаж.

 

Відзначу оригінальний і сміливий DR Kruk. Шрифт гострий, контрастний, з брусками-засічками. Класичні форми й пропорції поєднуються з оригінальними формами літер, що надає шрифту яскраву індивідуальність. До речі, цей шрифт отримав відзнаку на міжнародному шрифтовому конкурсі в Японії Morisawa Type Design Competition.

Серед іншого відзначимо грайливий і характерний DR Krokodila, а також динамічний і безпосередній DR Agu.

АльфаБраво

«АльфаБраво» — досить молода українська словолитня. Дизайнери компанії прагнуть до пошуку сучасного українського стилю. 

 

Найвідомішою серед гарнітур для вільного продажу є RockStar – гротеск у 36 накресленнях. Шрифт заснований на старих ґротесках кінця 19 і початку 20 століття. Це чудовий вибір для корпоративного брендингу, дизайну книг і журналів.

Aleksa – шрифтове сімейство, що поєднує в собі стриманість гуманістичного гротеску та грайливість традиційних українських форм початку 20 століття. Такий контраст робить шрифт незвичним, динамічним і приємним на вигляд. Гарнітура складається з 9 насиченостей (від супертонкої до ультражирної), а також має курсиви.

Almaz – це сучасний геометричний гротеск, натхненний українським модернізмом XX століття. Він має динамічні форми літер та авангардний характер. Шрифт спроєктований для логотипів, заголовків, книжкових обкладинок, айдентики, також може використовуватись для набору невеликих обсягів тексту. Гарнітура складається з 9 насиченостей (від супертонкого до ультражирного).

Monofontis – це сучасний моноширинний акцидентний гротеск. Гарнітура має унікальний характер, який поєднує в собі технологічність, оригінальність деталей та каліграфічну витонченість, найбільш помітну в курсивному накресленні. Monofontis відмінно працює у заголовках журналів та блогів, невеликих текстових блоках, логотипах та айдентиці, у вебдизайні та дизайні інтерфейсів, плакатах та рекламі. Гарнітура включає 9 насиченостей від тонкого до жирного, та пропонує широку мовну підтримку.

Споріднені компанії Mint Type та Pepper Type

Mint Type — словолитня, заснована Андрієм Константиновим у 2004-му році. З 2016-го у компанії починає працювати дизайнер Олег Ліщук. Перша українською шрифтовою студією, яка представила себе на міжнародному ринку цифрових шрифтів. Здебільшого Mint Type пропонує великі текстові гарнітури з класичним малюнком літер, але має у своєму доробку й акцидентні шрифти.

 

Pepper Type заснована Олегом Ліщуком. Так само як і Mint Type, ця ливарня пропонує добре розвинені гарнітури з широкою мовною підтримкою і повним комплектом насиченостей від супертонкої до ультражирної.

 

Skema Pro – величезна супергарнітура, яка має аж 84 накреслення! В складі шрифту є заголовкові, півзаголовкові, текстові, екранні та інші версії. І всі ці комплекти містять прямі й курсивні набори накреслень – від супер тонкого до жирного малюнку символів. 

Accia Variable – друга у світі варіативна гарнітура sans-to-serif.

Апостроф

Українська шрифтова студія «Апостроф» була заснована у 2012 році Віктором Хариков і Костянтином Головченко для реалізації ідей, досліджень і розробок у сфері шрифтового дизайну. Основними завданнями студії є відновлення та розробка цікавих напівзабутих шрифтів, адаптація їх до різних писемностей, розробка нових оригінальних шрифтів різних стилів з широким діапазоном кодових сторінок, декоративних і експериментальних шрифтів, публікація дослідних матеріалів з історії та теорії шрифтів і типографії.

 

Славнозвісна Хоменківська ґарнітура, котра ще за радянських часів презентувала нарбутівську традицію шрифтів з асиметричними засічками, була завершена у 1965 році Василем Хоменком (1912-1984) – відомим художником-графіком. Довгий час вона була єдиною складальною ґарнітурою з українським характером, відтворювалась також у декелях для оформлювальних потреб. Сучасна електронна версія, опрацьована та розвинута Генадієм Заречнюком. Трансформована в якісну повноцінну шрифтову родину, що відповідає сучасним вимогам.

Caslon1821 – це відроджений «італійський» шрифт студії Caslon & Livermore, 1821 рік. Цей шрифт швидко поширився по всій Європі та Америці. Він прийшов в Російську Імперію з Франції й став дуже популярним у 30-х роках XIX століття. Кириличні версії цього шрифту пропонували різні словолитні. У версії студії «Апостроф» є підтримка івриту (з голосними). Шрифт розробили Віктор Харик і Костянтин Головченко у 2014-му році.

Читайте також: Шрифтовий фестиваль на ентузіазмі: як пройшов «Простір літер» у Луцьку