Дизайн

Конкурс «Найкращий книжковий дизайн−2024» оголосив переможців

11.12.2024

Бачите помилку в тексті — виділяйте фрагмент та тисніть Ctrl + Enter

Міжнародний фестиваль «Книжковий Арсенал» визначив переможців дев’ятого конкурсу «Найкращий книжковий дизайн-2024». Про це Читомо повідомили організатори конкурсу.

Редакція Читомо зібрала коментарі членів журі про книжковий дизайн і враження від конкурсу.

Номінації

Гран-прі конкурсу і перемога в категорії «Утилітарна книга» — видання «Поміж» (перше число).

Редакторки — Аліна Стаменова, Дінара Халілова, Оля Василець.
Візуальна концепція, дизайн, верстка — Саша Биченко, студія Kultura.
Технолог виробництва — Руслан Фокін, Publish Pro.
Кольорокорекція — Володимир Гавриш.
Видавець — Культура Медіальна / Kultura Medialna.

«Це велика робота з точки зору якісної верстки, вивіреності дизайну на рівні композиції, типографських рішень і кольору. Видання демонструє унікальність завдяки використанню нестандартних фарб і створенню власної візії. Тут є цілісність – від палітурки до останньої сторінки, що створює відчуття єдиної подорожі», — переконаний один з членів журі Анатолій Попель.

 

Олена Старанчук переконана: «Якісний контент, стильні фото й ілюстрації, все подано на чудовому папері».

 

Куба Совіньскі вважає:«Це видання вирізняється послідовністю між формою і кольором. Вибір шрифтів, ієрархія типографіки й інформації, поєднання заголовків з ілюстраціями – усе це демонструє винятково якісний дизайн».

 

Переможцем у категорії «Текстова книга» стало видання «На надломі зросла сила».

Авторка концепції видання, архітектоніки книжки — Тетяна Костіна. Дизайн обкладинки, верстка — Дарʼя Стеценко.
Видавець — punkt publishing.

 

Членкиня журі Лєра Гуєвська аргументує: «Це чиста й продумана робота, у якій кожне дизайнерське рішення має чітке обґрунтування».

У номінації «Мистецька книга» перемогло видання «Коцюбинський: між кіно і літературою».

Автори видання — Альона Пензій, Станіслав Бетюцький, Олег Оліфер.
Художнє оформлення книги, дизайн, верстка — бюро Буця, Галя Вергелес
Видавець — Довженко-Центр.

 

Членкині журі зазначають:

  • Даша Подольцева: «Це видання дивує з кожною сторінкою, тримаючи увагу читача до самого кінця. Незвичайні рішення, еклектика, що гармонійно працює, створюють справжню магію».
  • Анна Іваненко: «Книга ігрова, але водночас зібрана. Її дизайн виконаний чітко й майстерно, вона залишає тільки позитивні враження».

 

У номінації «Візуальний сторітелінг» перемогла книжка «Шлях Зерна | The Path of Grain»

Художнє оформлення — Postmen, Ярослав Ведмідь, Олег Грищенко, Олексій Чекаль.
Шрифтове оформлення — Олексій Чекаль (літерація назви), Fixel font.
Самвидав, з ініціативи KERNEL.

 

Враження членів журі:

  • Куба Совіньскі: «Книга експериментальна й добре зроблена. Це могло б бути наукове видання, але візуальний підхід робить її унікальною».
  • Закентій Горобйов: «”Шлях Зерна” вирізняється гарним постпродакшном і специфічним поглядом. Вона відповідає категорії візуального сторітелінгу».
  • Даша Подольцева: «Це видання повністю відповідає категорії “Візуальний сторітелінг”».

 

 

У номінації «Експеримент» цього року немає абсолютного переможця. Журі колегіально вирішило не присуджувати нагороду переможця у цій категорії.

Спеціальні відзнаки «Найкращий книжковий дизайн — 2024»:

Спеціальну відзнаку журі «за грішний дизайн відмінної якості» отримує видання «Грішниця».

Засновниця та креативна директорка — Джулі Полі.

Артдиректорка — Сніжана Чернецька.

Видавець — Druckhaus Sportflieger (Німеччина).

 

Спеціальна відзнака журі за вдале рішення для серії — серія зарубіжної класики «Червона кімната», «Штіллер», «Тісні ворота».

Художня редакторка — Анна Гаврилюк, технічна редакторка — Наталія Коваль, ілюстраторка «Червона кімната» — Анна Іваненко, ілюстраторка «Штіллер» — Богдана Руденко, ілюстраторка «Тісні ворота» — Ксенія Степась.

Видавець — «Ще одну сторінку».

 

Спеціальна відзнака журі за дизайн обкладинки — «Сестри Річинські (у 3-х томах)».

Дизайнер обкладинки — Володимир Гавриш.
Художня редакторка — Вікторія Шелест.
Верстальниця — Наталія Коваль.
Видавець — «Віхола».

 

Спеціальну відзнаку журі за дизайн музейного видання (the tailor-made design) отримав альбом «Миколаївський обласний краєзнавчий музей. Вибране».

Команда Platfor.ma та колектив Миколаївського обласного краєзнавчого музею
Художнє рішення — Валерія Городчаніна.
Видавець — ТОВ «Бланк-Прес».

 

Спеціальна відзнака журі за відчуття матеріалу — «Behind Blue Eyes».

Курація, редагування, переклад — Благодійний проєкт Behind Blue Eyes спільно з Readellion Publishing (Марією Д’яковою, Георгієм Виграновським).
Артирекці, дизайн, верстка — Havhav bureau (Марія Гавриш, Володимир Гавриш).
У виданні використані фото, які зробили діти на плівкові фотоапарати в межах участі в проєкті Behind Blue Eyes, а також команда проєкту.
Видавець — Друкарня «КОЛО».

 

 

Спеціальна відзнака журі «for pioneering insights and transformative contributions to artificial intelligence»* отримав журнал «Синтетика №1.AI: Friend or Foe».

Автори видання — Денис Пристай, Дмитро Моро, Софія Правдивець, Олександр Тартачний та ін.
Художнє рішення — Гліб Капоріков, Анастасія Шишенок, Projector Publishing.
*формулювання згенеровано ChatGPT

 

Спеціальна відзнака журі «за поезію в дизайн формі» — «Imagination Guide II: How to make rockets disappear».

Авторка проєкту — Дар’я Лук’яненко. Архітектоніка книжки була розроблена у спільній роботі Дар’ї Лук’яненко, Іви Найденко та Надії Коваль.
Ілюстрації — Поліна Баканова. Редакторки — Іва Найденко та Надія Коваль. Друк, дизайн та верстка — Wydawnictwo Stopka.

 

Фіналісти конкурсу «Найкращий книжковий дизайн — 2024»:

  • Номінація «Текстова книга»:

«Можна мені одну цибулину?»

Автор видання — Оксана Лемішка.

Концепція видання, архітектоніка книжки — Тетяна Костіна.
Дизайн, верстка — Ганна Зацаринська.
Ілюстрації — Данил Штангеєв.
Видавець — punkt publishing.

 

«Культура під тиском від ООО/ОООО»
Автор видання — Борис Філоненко.
Художнє оформлення — Володимир Гавриш.
Видавець — ist publishing.

 

  • Номінація «Мистецька книга»:

«Алла Горська / Alla Horska»
Упорядниця — Анастасія Яцковська.
Дизайн, верстка — Даша Подольцева.
Видавець — РОДОВІД спільно з Арт-фундацією Дукат.

 

«Before the Future / Перед майбутнім»
Автори — Ірина Мірошникова, Олексій Петров, Борис Філоненко.
Художнє оформлення — Остап Ящук.
Видавець — ist publishing.

 

  • Номінація «Утилітарна книга»:

«ЧасоЛінія»
Автор видання — Валентина Мержиєвська.
Художнє оформлення — Дмитро Школьний.
Самвидав.

Періодичне друковане видання «Літопис українського дизайну»
Автор видання — дизайн-бюро Spiilka.
Художнє оформлення — Володимир Смирнов.
Видавець — ist publishing.

 

  • Номінація «Візуальний сторітелінг»:

«Мій Пласт»
Автор видання — Юлія Смаль.
Концепція видання, архітектоніка книжки — Наталія Моспан.
Ілюстрації, дизайн обкладинки — Валерія Крижановська.
Верстка — Уляна Решетуха.
Видавець — ТОВ «Видавництво Моя Книжкова Полиця».

 

«Таємне життя дивозвірів Марії Примаченко»
Автор видання — Марина Макущенко.
Художнє оформлення — Дарія Філіппова
Верстка — Яна Пласконіс.
Видавець — Видавництво Старого Лева.

 

«Казка від баби Насті «Про мужика, його дочку, пана і жеребну кобилу»
Автори — Марина Щегельська, Чмуневич Анастасія.
Художнє рішення — Марина Щегельська.
Самвидав.

 

  • Номінація «Експеримент»:

«Сонник»
Авторка ідеї та художнього рішення — Марина Щегельська.
Самвидав.

 

«Сон у теплому ліжку на м’якій вишитій подушці бабусі»
Авторка ідеї та художнього рішення — Юлія Покидько.
Самвидав.

 

 

Журі «Найкращого книжкового дизайну — 2024»:

  • Закентій Горобйов, графічний дизайнер, шрифтар, ілюстратор;
  • Валерія Гуєвська, артдиректорка Мистецького арсеналу;
  • Анна Іваненко, Студія Сері/граф;
  • Даша Подольцева, графічна дизайнерка, художниця;
  • Анатолій Попель, CEO CASES, засновник та керівник Креативної Практики;
  • Куба Совіньскі, графічний дизайнер, викладач (Польща);
  • Олена Старанчук, співкураторка Pictoric.

 

 

Усього на конкурс надійшло 242 заявки. До участі приймали книжки, які були видані у період з грудня 2023 року по листопад 2024 року і не подавалися на конкурс в попередні роки. Партнери проєкту — Frankfurter Buchmesse та Фонд Buchkunst.

 

Володар гран-прі отримає головний приз конкурсу — знакову статуетку. Усі фіналісти, переможці та володарі спеціальних відзнак отримають почесні дипломи, книжкові призи від Мистецького арсеналу, а також представлять український книжковий дизайн у міжнародному змаганні «Найкрасивіші книги світу», яке організовує німецький Фонд Buchkunst. Колекція книжок-переможців експонуватиметься на міжнародних книжкових ярмарках у Лейпцигу та Франкфурті у 2025 році.

 

Автора найбільшого внеску в оформлення книжки-гран-призера Фонд Buchkunst запросить у професійну подорож до Німеччини у 2025 році.

 

Усі подані на конкурс видання, які не отримали нагород та спеціальних відзнак, будуть передані у бібліотеки спільно з PEN Ukraine.

 

Конкурс «Найкращий книжковий дизайн» започаткований у 2016 році Міжнародним фестивалем «Книжковий Арсенал» в співпраці з Goethe-Institut в Україні за підтримки Франкфуртського книжкового ярмарку та фонду «Buchkunst». Переможців конкурсу оголосили за фінансової підтримки Державного міністерства культури та ЗМІ Німеччини. Переможці конкурсу представляють український книжковий дизайн у міжнародному змаганні, яке організовує німецький фонд Buchkunst та експонуються на міжнародних книжкових ярмарках.

 

Нагадаємо, у 2023 році переможців конкурсу визначили у кожній з категорій і присудили 5 спецвідзнак.

 

Читайте також: Від потворного до злого: Як змінився книжковий дизайн України за 30 років

 

Зображення: Олександр Попенко