Баркемп

Франкфуртський ярмарок та пандемія: гібридна модель для найбільшої книжкової події світу

08.09.2020

Бачите помилку в тексті — виділяйте фрагмент та тисніть Ctrl + Enter

Книжкова галузь постала перед новими викликами в епоху пандемії. Особливо радикальні зміни торкнулися міжнародних видавничих майданчиків, адже виставкова та фестивальна діяльність, яка завжди забезпечувала якісний та результативний нетворкінг, сьогодні підпала під серйозні обмеження. Що ж робити у цій ситуації великим ярмаркам? Закриватися? Чи, може, шукати нових форм існування?

Директор напрямків візуальної культури та дитячих книжок, відповідальний за стратегію, бізнес-розвиток й кураторство Франкфуртського книжкового ярмарку Гендрік Гелліґе розповів у межах Баркемпу про переформатування найбільшого світового ярмарку в гібридну модель

Початок напрямку «Фестивалі і ярмарки» ознаменувався характерною для онлайн-події проблемою: спікер мав труднощі із підключенням до відеозв’язку. Проте команда Баркемпу проявила професійність, надавши технічну підтримку Гелліґе й розваживши слухачів.

 

За словами спікера, ефекти «коронакризи» з’явилися не з нічого: «Бізнес мінявся роками, а події цього року — це каталізатор змін». Ярмарки як місця, де люди збираються заради бізнесу, змінювалися протягом останніх 20 років. На початку цих двох десятиліть видавництва й літагенти могли повертатися з ярмарків із фізичними стосами пропозицій на 50 тисяч євро. Тепер велику частину справ, які залагоджувалися на ярмарках, роблять онлайн: надсилають каталоги, домовляються про співпрацю, підписують угоди. 

 

«Зараз навіть ті видавці, які не хотіли діджиталізуватися, змушені це робити», — каже Гендрік і проводить паралель із музичною й рекламною індустріями. Так, 20 років тому гроші в рекламі йшли у пресу, телебачення й радіо, тепер же головний фокус — на соцмережах. У музиці поворотним моментом стала поява mp3-формату, що відсікла більшу частину продажів на фізичних носіях. 

«Саме призначення ярмарків змінилося, як і призначення видавничої справи»: Франкфуртський книжковий ярмарок змінює формат і планує у майбутньому проходити гібридно, щоб видавці могли обирати, який тип участі їм зручніший. Цього ж року ярмарок буде повністю онлайн. Усі три частини ярмарку — видавнича, публічна і букфест — матимуть власні цифрові втілення. 

 

«Ми бачимо потребу зустрічатися особисто, і це елемент ярмарку, який ми хочемо зберегти, адже він залишиться важливим і в майбутньому. Багато з тих, хто бував книжкових ярмарках, скажуть, що справжні домовленості й зв’язки зав’язуються в барі, ввечері, коли за пивом дізнаєшся, що видавець з іншої країни має такі ж погляди на світ, як у тебе. Бізнесвідносини будуються на людських стосунках».

 

Цифровий ярмарок — це цифровий хаб: платформа, наповнена контентом усіх учасників, яка підтримується кураторським компонентом й активностями від команди ярмарку. Цьогоріч Франкфуртський ярмарок онлайн передбачає три формати долучення: для видавців — для презентацій, для учасників,, і для читачів — публічний. У презентаційному форматі видавці зможуть скористатися усіма інструментами ярмарку, він розрахований на тих, хто продає права; учасницький — пасивніший, для видавців, яких цікавить тільки купівля.

Команда ярмарку сподівається, що у майбутньому вдасться перейти на гібридну модель. Інструменти для видавців — додаток для підбору партнерів, онлайн-платформа прав — у такому випадку залишатимуться активними цілий рік, і підписка на них продовжуватимуться з купівлею квитка на новий ярмарок. Організатори передбачають, що такий квиток, окрім доступу до онлайнових інструментів, даватиме змогу за бажання відвідати ярмарок особисто. Але офлайновий ярмарок буде зосереджений на комунікації й налагодженні зв’язків. Для публіки ж обіцяють безкоштовний доступ до електронних матеріалів та інший формат книжкового ярмарку — маркетинговий. 

 

Цьогоріч у Франкфуртському книжковому ярмарку онлайн можна взяти участь безкоштовно: він профінансований Міністерством культури Німеччини.

 

У відповідь на одне з питань у чаті Гендрік зауважив, що видавництво зараз — це 2 різні компанії: одна займається творенням контенту, а інша — маркетингом і продажем книжок. Відповідно, можливо, у майбутньому книжкові ярмарки розділяться за цими напрямками. 

 

«Нова нормальність не лише обмежує нас, але й пропонує нові можливості», — зазначив спікер у відповідь на питання про те, які книжкові події добре пройшли онлайн. На нещодавній зустрічі з організаторами дитячих книжкових ярмарків він отримав інформацію про те, що особливою популярністю користувався формат аудіо. 

 

На питання, як допомогти людям із втомою від екранів, зумовленою постійним відеозв’язком, Франкфуртський ярмарок уже має відповідь. 

 

«У цілоденних Zoom’ах просто немає потреби», — сказав Гендрік і додав, що зустрічі B2B будуть дуже компактними. Обмежити час на відеопереговори допоможуть також додаток пошуку партнерів і обмеження нетворкінгових зустрічей по часу.

 

Читайте також: Сенцов, Жадан, Шиян та 140 м² України у Франкфурті

 

Модерувала зустріч Оксана Щур.

Підтримайте проект

Фондуючи незалежну редакцію Читомо, ви допомагаєте зростити нове покоління
професіоналів видавничої справи і збільшуєте кількість хороших книжок у світі.

Підтримайте проект