Анна Малігон

Як пишуть письменники: досвіди Макса Кідрука, Анни Малігон та Богдана-Олега Горобчука

28.12.2021

Бачите помилку в тексті — виділяйте фрагмент та тисніть Ctrl + Enter

В історіях улюблених письменників нас ваблять не лише біографічні перипетії, а й умови, у яких вони творили. На рулоні паперу, як Керуак, вживаючи всі можливі психотропні речовини як Барроуз, у мандрах, як Яблонська чи надиктовуючи рядки своїм близьким, як робила з останніми текстами Леся Українка.

Ми поспілкувалися з трьома письменниками — прозаїком Максом Кідруком, авторкою поезії та прози Анною Малігон і поетом Богданом-Олегом Горобчуком про їхні інструменти та режими письма. 

Разом з Acer дібрали кілька ноутбуків для читачів, кому близькі такі способи творення. Обирайте найближчий вам спосіб писання і відтворюйте з відповідним гаджетом. 

Найважливіша фішка намагаюся писати регулярно. Чіткої денної норми перед собою не ставлю, адже бувають різні види тексту, як-от діалоги, які пишуться дуже швидко чи блоки основного тексту, який часто потрібно переписувати і редагувати. 

 

Пишу у ворді. Мені вже не раз дорікали, що існують більш просунуті програми і застосунки, саме для письменників, але мене ворд цілком влаштовує і не маю бажання щось  змінювати. Так само у ворді редагую і редагую під час написання. Тобто я не пишу, як Кінг, який валить 6 сторінок тексту, а потім з тим розбирається ні, я намагаюся якомога більше одразу виправляти, уже в першій чернетці. 

Друге редагування допомагає відчути письмо так, як відчують його читачі, які витрачають у тисячі разів менше часу на текст, ніж автор чи авторка. Тому під час другого редагування я мчу сторінками і на ходу підправляю що не подобається (на цьому етапі я видаляю до 10% тексту). Бетарідери* читають другу чернетку, якщо я вважаю їхні зауваження резонними, то враховую їх, і тоді це вже йде у рукопис. 

 

Бетарідери — ті, хто на прохання автора\-ки вичитують текст перед представленням видавництву (тобто до рецензента і редактора).

 

Найбільше інформації для нових книжок знаходжу через науково-популярну літературу. Яким чином? Коли я читаю книжку, виділяю стікерами місця, які особливо вразили. Згодом перечитую їх, і якщо ідеї «не скисли», то виписую в товстезний зошит. На полях його я позначаю, до якої саме історії (теперішньої чи наступної) це може мати стосунок. Наприклад, зараз я дописую перший роман з циклу «Нові темні віки» і в себе в записнику я позначаю його Марс1. Ідеї, які будуть використані в другому томі, будуть позначені як Марс2. І от для другого тому є нотатки датовані ще 2017-им роком — це речі, які я прочитав давним-давно і яких немає в активній пам’яті. Повернення до них дуже тримає в тонусі під час написання ти все ще віриш, знаходиш речі, які колись драйвили тебе. 

 

Читати також: Чи потрібна письменнику філологічна освіта – розповідають Дереш, Прохасько, Денисенко та інші

 

Окрім цього великого нотатника у мене є маленький зошит, де я окремо прописую персонажів. Спочатку це навіть не персонажі, а типажі, яких я позначаю, наприклад як М11, М42 чи Е21. Що це означає? «М» це локація (Mars), «1» — це роль (головний персонаж), відповідно М11 це може бути його дружина, М12 це їхній син, М1.1 це онук цього персонажа. «Е21» це супутник другого персонажа із Землі (E Earth). Згодом ці герої «обростають м’ясом», набувають індивідуальних рис, які я якнайдетальніше виписую. Я пишу цей роман уже третій рік, і не думаю, що міг би втримати усі ці деталі в голові. До того ж це допомагає мені збалансувати роман і національно, і гендерно, і расово, орієнтуючись у якнайширшій палітрі героїв і героїнь. 

Для роману «Там, де немає бога» я малював на ватмані дерево персонажів*, оскільки там 6 окремих історій, і мені хотілося їх пов’язати на рівні метаідеї, яка пронизує увесь текст. І дерево персонажів, це щось таке, що мало бути, інакше неможливо було б не заплутатися в цих зв’язках. 

 

Дерево персонажів — це система персонажів і їхніх взаємозв’язків у художніх текстах.

 

Спеціально розроблені для цього програми, той же mindmapping не пасують мені. Дуже часто ідеї виникають на ходу, буває, що я біжу записувати щось, вистрибуючи з ванни і в мене немає часу вмикати ноут. З зошитом мені працюється швидше. Не завжди є можливість включити ноут, запустити прогу і малювати правильні схеми. 

 

Я знав, що писатиму «Нові темні віки» довго, тому перші пів року я не писав власне текст, а попередньо пропрацьовував ідею, розписував сюжет, арки*, до чого все йде, як перейде в інший цикл, вигадував героїв і героїнь, і все фіксував у зошит, а часом просто прокручував у голові, годинами гуляючи містом. Дав собі можливість видихнути, і значно більш ретельно продумати все, і мені здається, що це йде на користь тексту. 

 

Арка — самостійна розширена частина сюжету.

 

Писати в подорожах для мене неможливо. До пандемії упродовж 3-х років ми з командою мали величезні тури, і під час одного з них я намагався написати оповідання, яке комусь пообіцяв, але це було нереально надто багато подразників, надто все відволікає, і в мене немає тих двох годин, щоб сісти, зібратися з думками та почати, так, щоб не витискати з себе речення за реченням, а щоб воно пливло. 

 

Робота вдома без зайвої метушні

Ґаджет: Aspire 5 від Acer

Критерії вибору: 

  • надійність збереження інформації над якою працюєш роками (допоможуть у цьому твердотільний диск M.2 PCIe на 1 ТБ та жорсткий диск місткістю до 2 ТБ)
  • ефективність у багатозадачному режимі, навіть якщо ви пишете і проєктуєте кілька романів одночасно (процесор Intel® Core i7 та графічна карта NVIDIA® Geforce MX350)
  • швидкість підключення (двосмуговий модуль Wi-Fi 6 (802.11ax) збільшує середню пропускну здатність мережі майже у 3 рази)
  • швидкість завантаження, завдяки якій ви точно встигнете записати важливі ідеї, навіть вистрибуючи з ванної чи прокидаючись серед ночі. 
  • товщина дисплею ноутбуку, знайдеться місце, навіть якщо ваш робочий простір це комірчина під сходами.

Письмо для мене – це не рутина. Це втеча, занурення у приємну працю, неплановане, тим і цінне. Спосіб письма окреслюється вже у процесі роботи, намацально. Ніколи не задумуюсь над тим. Намагаюсь уникати самоповторів, хоча не знаю, наскільки мені це вдається. Від однієї моєї книжки до іншої довгі паузи, як до місяця і вперед. Бо щоразу думаєш: наступний текст буде несхожий на попередні. 

  

Не маю усталеного графіка. Найкраще пишеться не тоді, коли вдосталь вільного часу, а якраз під час найлютіших «завалів». Коли горить кілька дедлайнів, треба терміново кудись бігти, їхати, я вимикаю звук сповіщення в чатах, заходжу в нотатки, і… Це, звісно, злочин) Але маю завжди в запасі парочку історій, як я застрягла в ліфті, побила айфон, загубила ключі. Але це більше про написання віршів. Та й то нечасто. Графіки для графоманів* (жартую).

 

Графоман — людина зі сильним потягом до письменництва і без відповідних здібностей і навичок.

 

Проза потребує часу та усамітнення. Поетичний текст для мене природніший, там я, як риба у воді. Варто зачепити потрібні резонатори, ось і все далі текст сам поведе. А проза вимагає більше осмислення, звіряння, більше пам’яті й наполегливості. Більше дисципліни. Довго виношується, виважується. Якщо раніше мені було цікавіше «про що», то тепер «як». Для мене важливо завершений текст, неважливо, наскільки розтягнуте в часі його створення. Бо недописаний твір помститься. Буде висіти над душею і виснажувати, і визирати краєчком із довгої шухляди… 

Прозу пишу зазвичай вдома на самоті, не більше трьох сторінок за день. Запасаюсь улюбленими смаколиками, ароматами, мелодіями. Люблю порядок, щоб усе на своїх місцях, чистота й гармонія. Інша справа вірші. Я занотовую якісь спонтанні метафори, вдалі рими, ідеї, коли маю вільну годину перед сном, стою в корку чи їду в потязі. Потім вплітаю те все у живе полотно тексту, так само, у вільний, але непланований час. Не знаю, як в інших, але у мене під час писання втрачається відчуття часу.

 

Прозу пишу на ноуті у ворді, на робочому столі, часто не зберігаючи на диск. І це погана звичка, бо через таке недбальство втратила багато матеріалів. На першу зарплату я купила собі нетбук Acer приємного синього кольору і не розлучалася з ним багато років, у ньому й досі, напевно, зберігаються рукописи кількох збірок і не лише, цілий відрізок життя. 

 

Поезію зазвичай пишу в нотатках телефону, на чеках, на бланках, на зворотах документів… А тим часом надаровані колекційні записнички із різних країн стоять незаймані) Шкода витрачати таку красу на поетичні замальовки, кокони думок, кістяки речень. Ось настане той день і старанно перепишу нові вірші у найгарніший, найпам’ятніший подарунковий записник. Минають дні, а в кишенях куртки і сумки не убувають списані папірці…

Належу до авторів, які потребують погляду «збоку».  Перед тим як надіслати рукопис у видавництво, даю його як мінімум трьом людям, це зазвичай: 1) колега-письменник, 2) читач, далекий від літературної кухні, 3) літературний критик. Коли укладала поетичну збірку «Розарій», пронумерувала вірші і попросила п’ятьох друзів відмітити номери текстів, які сподобалися найбільше і ті, які найменше. І враховувала середній результат.

 

Часом пишу у потягах, є в цьому якась романтика. Ці всі кінематографічні пейзажі за вікном, що змінюються швидше за думки, купейна атмосфера із тремтінням чаю і дорожньою самозаглибленістю, коли на це нарешті є час. Хоча, як казав Лесь Подерв’янський: «сначяла паєздітє в общєм вагонє, а патом пішитє. Якщо тобі 20 років, ти можеш писати геніальні вірші про кохання. Щоб писати прозу, треба мати життєвий досвід і їздити в общєм вагонє». А я, до слова, у свій час і в загальних вагонах наїздилась. «Провідниця питає: Все добре? Чи вам щось болить?..» так починається один із віршів, написаних у дорозі із Харкова на Київ. Але часом підсідають сусіди надто гучні чи нетверезі, або все одночасно, тоді вже не до писання) А мандрувати з метою щось написати ще не наважувалась, хоча це був би однозначно цікавий досвід.

 

Для спонтанного письма

Ґаджет: Swift 5  від Acer

Критерії вибору: 

  • легкість та товщина корпусу (14,95 мм, корпус зі сплаву магнію з літієм і магнію з алюмінієм) для фіксації ідей у найнесподіваніших місцях від ліфта і корок до паба;
  • антимікробний захист для любителів подорожувати у плацкартах (забезпечують іони срібла на поверхні корпуса, клавіатури, шарніра, пристрою зчитування відбитків пальців). Захист сумісний зі стандартами BPR та EPA і показує зменшення кількості широкого ряду бактерій на 99,9% згідно з протоколами тестування JIS Z 2801 та ISO 22196. Також антимікробне покриття Antimicrobial Corning® Gorilla Glass присутнє на сенсорному IPS дисплеї Full HD.
  • стійкість до подряпин 
  • швидке заряджання та потужна батарея споживання 56 Вт-год дозволить працювати над новими текстами протягом 17 годин. А якщо і цього буде недостатньо, то після 30 хвилин швидкого заряджання ви зможете працювати ще 4 години дуже зручно, якщо не плануєте затримуватись надовго в одному місці. Заряджати його можна будь-якою зарядкою з підтримкою power delivery.
  • захист даних від небажаних читачів (наявний вбудований засіб для зчитування відбитків пальців). Також є можливість налаштувати та активізувати функцію Wake On Voice (WoV), аби переводити ноутбук з режиму очікування (Modern Standby) в активний режим голосовими запитами.

Мій підхід до творення поезій передбачає спонтанність у тому, яким буде кожен новий вірш, як я його зафіксую і доопрацюю. Цілісні, завершені вірші з’являються внаслідок зосередженої роботи, однак для накопичення первинного матеріалу – образів, концепцій, якогось символічного шару, окремих структурних елементів – спонтанність важлива.  

 

Моя професійна діяльність як комунікаційника та маркетолога тісно пов’язана з творенням текстів, і я принципово уникаю того, щоб її стратегії бодай якось перетиналися зі стратегіями творення поетичних текстів. Мабуть, тому, що така поезія була б надміру раціональною, навіть утилітарною, вона б не розкривала того інтимного, внутрішнього, глибоко особистого досвіду, який виходить назовні через образність. Тому роботу та поезію (принайнмі — період «первісного накопичення» матеріалу) я намагаюся розводити в часі та просторі. Наприклад, під час прогулянок самотою в лісі мені твориться значно природніше, ніж за ноутбуком. 

 

Тому в мене немає «норми» творення віршів, а є більш і менш продуктивні періоди творчості. Це природно, адже я не женуся за кількістю. Однак коли з’являється та нитка, за якою є потреба йти, коли з туману повсякденного виникають обриси вірша – це особливе відчуття, яке означає початок подорожі. 

 

Фіксую тексти по різному є записники для графічного занотовування, є нотатники у смартфоні, зрідка буває, що вдаюся до аудіо-рекордерів (коли записую вірш у русі).  Років 20 тому, коли лише починав писати, записував вірші від руки, це навіть напряму вплинуло на концепцію моєї найпершої збірки. Але зараз найпростіше працювати з нотатником телефона, там я зберігаю у закріплених недописані тексти або той первісний матеріал, про який я вже згадував. 

Вірші, як і графічні роботи, останнім часом я часто пишу циклами найчастіше буває так, що я вловлюю загальний настрій, якусь генеральну концепцію, які видно з накопиченого матеріалу – і з цього витесується цикл з його наскрізними темами та образними перегуками. Однак це не єдина стратегія. Був досвід, коли я досліджував тему снів та пробудження, того особливого, символічно насиченого стану, коли слова ще не застигли у своїх побутово-утилітарних значеннях, готові до повсякденного вживання.  Мене цікавило, яким чином цей стан взаємодіє з поетичною уявою, тому якийсь час я щойно зі сну, ще в темряві, записував уривки, асоціації, які виникали, і так народжувались вірші, зовсім не звичні для мене. Чимось це провокування матеріалу нагадувало автоматичне письмо.*

 

Автоматичне письмо це швидка, майже позбавлена редагування, фіксація слів, асоціацій, спогадів, інсайтів. Один із засадничих принципів сюрреалізму. 

 

Це були максимально інтимні тексти, адже у процесі засинання і пробудження люди беззахисні. Можна сказати, що це було відчитування власної беззахисності як спосіб самопізнання. Ці вірші я записував у блокнот і дуже помітно, що символи, які з того вийшли, потребують додаткового розшифровування. Наразі вони існують у двох іпостасях графічній (рукописні фрагменти матеріалу) і текстовій – скомпонованій і доопрацьованій.

Бувають місця, що ніби сприяють виникненню образів, навіть коли ти повз них просто проходиш, або наближаєшся до них. Наприклад, чимало віршів і образів, з яких я пізніше складав вірші, я написав, наближаючись до будинку, де жив. Цікаво, що в різний час це були різні будинки. Можливо, сприйняття близькості дому вмикало в мені якісь творчі процеси. 

 

Читати також: «Витіснене покоління», фіксація станів та візуальна мова: чим живе українська відеопоезія сьогодні

 

За ноутбуком я не творю матеріал, а скоріше компоную, витесую, вдосконалюю. Я користуюсь онлайн-документами, у яких зрештою збираю окремі фрагменти, коли готовий до цього етапу роботи над віршами, тому у мене з багатьох гаджетів є доступи до одного й того ж тексту-в-процесі. До того ж в онлайн-документах можна простежити історію правок, що теж зручно. 

 

Редагую — на ноутбуці, так ти бачиш картинку чіткіше, так простіше вірші «збирати» й доводити до стану, коли їх уже можна оприлюднювати. З телефона редагувати далеко не так зручно. Тим паче процес редагування потребує особливого зосередження, «вайбу». Стимулом до цього є кристалізація концепції вірша або цикла, від чого зрештою відштовхуюся, або ж домовленості з якимось виданням щодо публікації нових віршів.

Бетарідери в поезії — це зовсім не те ж саме, що й у прозі. Тому, мабуть, я більше тут довіряю або фаховим редакторам (наприклад, перед публікацією на порталі Літцентр вірші вичитують поети, які там є редакторами), або ж друзям-поетам з філологічною освітою. Справа в тому, що за освітою я — соціолог, тож часом можу допускати якісь мовні огріхи, які «виловлюють» на цьому етапі. Також Елла (поетка і перекладачка Елла Євтушенко, дружина Богдана-Олега ред.) постійно читає мої вірші, так уже їй судилося. 

 

Ми з Еллою возимо у подорожі ноутбуки для різних цілей як для творчого письма, так і для роботи. Хоча особисто мені для подальшої творчості в подорожах більше допомагає фотоапарат він дозволяє фіксувати нову дійсність, миттєві враження — і по поверненню, переглядаючи фото, працювати з цими враженнями, які можуть наштовхнути на потрібні слова. 

Для малювання та письма в дорозі

Ґаджет: Spin 3 від Acer

Критерії вибору: 

  • якість зображення (про це подбає багатофункціональний мультисенсорний 13,3-дюймовий IPS-дисплей (із форматом 16: 10 WQXGA (2560 x 1600) та охопленням 100% кольорів sRGB). До того ж із функцією регулювання яскравості можна забезпечити роботу за слабкого освітлення.
  • стилус (Acer Active з Wacom AES 1.0 (4096 рівні чутливості натиску). Відчуття написання чи малювання на папері зберігається, проте можливості роботи з візуальними чернетками суттєво ширші. До того ж зарядити стилус можна усього за 15 секунд чого вистачить для роботи упродовж 90 хвилин завдяки вбудованому зарядному пристрою.
  • витривала батарея та комфортна підзарядка, щоб творити в дорозі не підзаряджаючи ноутбук упродовж 15 годин (завдяки процесору Intel® Core™ 11-го покоління із графічною картою Intel® Iris® Xe і подвійному твердотільному диску PCIe). Після цього ноутбук достатньо підзарядити упродовж 30 хвилин – і батареї вистачить ще на 4 години натхнення
  • зручність у представленні робіт з ноутбука (завдяки шарніру із можливістю оберту на 360 градусів).

 

Матеріал створений у співпраці