Катерина Аврамчук

Автор і просування книжки, або чому письменник має лізти «не в свою справу»

05.11.2021

Бачите помилку в тексті — виділяйте фрагмент та тисніть Ctrl + Enter

Маркетинг — це не PR під більш пафосною назвою. Він вивчає цільову аудиторію, ринок і допомагає покращити продукт таким чином, щоби він був цікавий якомога більшій кількості людей. Письменнику корисно мати хоча б базові уявлення про маркетинг, адже це допомагає йому бути ефективнішим на багатьох етапах роботи з книгою — починаючи з пошуку видавництва і закінчуючи промоцією. Про це і говорили на лекції.

Катерина Аврамчук, яка не один рік займалася питаннями маркетингу для видавництв і онлайнових платформ, а віднедавна опікується маркетингом аудіокнигарні «Абук», у межах Карпатської Літературної Резиденції відкривала таємниці просування книжок письменникам, а також ділилася конкретними порадами та стратегіями. Ми записали найголовніше.

 

Отже, наш продукт — це книжка або рукопис, тож продати його потрібно спочатку видавцеві, а потім — читачеві. В українських реаліях автор має вміти працювати й з першими, і з другими. Він не повинен соромитися «пхати носа» в маркетинг видавництва в разі потреби, адже якщо ви молодий і не дуже (поки що) відомий автор, не варто чекати чудес (індивідуального підходу, мільйонних продажів чи натовпів шанувальників). Треба прагматичніше підходити до промоції книги. 

Трохи теорії

Основні функції маркетингу поділяють на такі:

 

  • вивчення ринку споживачів, конкурентів: ви маєте добре розуміти, для кого ваш продукт і чи є він конкурентоздатним (чим він відрізняється від тих, що вже є?)
  • робота з продуктом, тобто виробнича (управління якістю і конкурентоздатність товару);
  • збут (де і чому має продаватися продукт, забезпечення сервісу); 
  • комунікаційна (знаходити клієнта і комунікувати з ним на зручних для нього майданчиках).

 

Маркетинг-мікс 4P — маркетингова теорія, яка допомагає правильно планувати роботу. Це 4 напрямки роботи з книгою, до яких автор має безпосередній стосунок, навіть якщо не займається маркетингом книги особисто: Product, Price, Promotion, Place 

Читайте також: Книжковий маркетинг у ковідні часи: поради, тренди, зміни

Чеклист маркетингової співпраці та взаємоконтролю видавця й автора

У наших реаліях автор має активно взаємодіяти з видавництвом, виконувати свої зобов’язання за контрактом і вимагати виконання видавництвом своїх. Отже, готуємо чеклист пунктів для співпраці та взаємоконтролю. 

Автор має бути присутнім на всіх етапах перетворення рукопису на готову книжку. Це не означає, що він повинен все робити сам, але варто перебувати в діалозі з видавництвом. 

 

На кожному етапі роботи з продуктом варто його диференціювати. Перед початком співпраці з видавцем дайте відповідь на запитання: чим ваша книга відрізняється від тих, що вже є на ринку? Також під час роботи над варто знайти відповідь і на наступні питання:

 

  • Мотивація: чому читач має обрати саме вашу книгу?
  • Бар’єри: що може заважати купувати ваш продукт? Негативний досвід / відгуки тошо;
  • Pain points: які «болі» виникають при покупці вашого товару?
  • WOW-моменти: сервіс (обслуговування, швидкість доставлення), упаковування замовлення, ляссе в книжці, додаткові «плюшки» (сувенірна продукція в замовленнях, подарунки від партнерів).

 

Ми постійно боремося за увагу читача: його відволікають повідомлення, новини, фільми, музика, ігри, інші книжки, тому ваша «родзинка» може підкорити його серце.

 

Ціна

Віддайте цю задачу видавництву. Але пам’ятайте: книжка має бути доступна потенційному читачеві. тобто вашій цільовій аудиторії.


 

Місце

Дізнайтеся у видавця про таке:

 

  • Ринки, на яких планується продавати товар (в т.ч. стратегія географічної експансії).
  • Канали дистрибуції, через які планується продавати товар.
  • Вид дистрибуції (ексклюзив, обмежений список дилерів або необмежена дистрибуція).
  • Умови дистрибуції товару (вимоги до викладення товару тощо)
  • Управління запасами товару і логістика (книжка має бути доступна для покупки).

 

Не забувайте, що книга може продаватись не тільки в книгарнях. Наприклад, якщо ви написали класний нон-фікшн про секс, то ще одне хороше місце для продажів — це секс-шопи. 

 

Промоція

Способи промоції можуть бути гаступники:

 

  • Комунікація про книжку через продавців товару (email-розсилки, сайти і соцмережі книгарень та магазинів)
  • Комунікація через видавництво (усі наявні канали комунікації)
  • Автор як головний промоутер книги (не забувайте, що і ви маєте говорити про свою книгу)
  • Преса (інтерв’ю, уривки з книг, потрапляння в добірки, рецензії тощо)
  • Івенти (офлайн чи онлайн. Залучайте цікавих спікерів).
  • Онлайн-канали (залучайте і тих, хто не є у вашій бульбашці).
  • Колаборації.

 

Онлайн дозволяє краще зрозуміти й сегментувати свою аудиторію. Тут ваші шанси зростають із наявністю фахової команди у видавця. Але й самотужки можна просувати книжку — в тематичних групах соцмереж, наприклад, чи через блогерів тощо. 

 

Подумайте і про те, як залучати тих, хто не читає регулярно. Наприклад, є людина, яка прагне знань, щоб досягнути певної життєвої мети, і їм байдуже, де взяти ці знання: відеолекція, живе навчання або книжка. Запропонуйте саме таку книжку саме цій людині. Впіймайте читача через його потребу.

 

Не обмежуйте аудиторію вашого продукту! Думайте про потенційного читача ширше.

 

Будьте вільнішими й сміливішими в роботі з видавцями. Будьте наполегливішими: у видавців може просто не бути часу для того, щоб працювати зі всіма, тоді перемагає той, хто більш наполегливий.

 

Читайте також: Книжковий маркетинг у постковідну добу: досвіди України та Німеччини

Корисні книжки для самостійного читання

Дерек Томпсон, «Хітмейкери» (Yakaboo Publishing)

Ця книжка про найбажаніший і найдефіцитніший ресурс XXI століття — людську увагу. Дерек Томпсон досліджує найпопулярніші феномени нашої епохи — від рок-хітів до Доналда Трампа, від французьких імпресіоністів до голлівудських блокбастерів, від Adele до «Гри престолів». «Хітмейкери» допомагають зрозуміти механізми, завдяки яким ті, а не інші бізнеси, політики, кінофільми та поп-зірки, здобувають любов мільйонів.

Джек Траут, «Диференціюйся, або помри» (Vivat)

Проблема занадто широкого вибору впливає не тільки на споживача, а й на виробника чи продавця. Тепер мало виробляти якісний товар і виконувати забаганки клієнта — так роблять усі. То ж як виділитися серед десятків, сотень, тисяч однакових продуктів? Джек Траут і Стів Рівкін навчать вас звертати на себе увагу покупця й виокремлюватися серед товарів однієї категорії. Автори пропонують кілька універсальних, не прив’язаних до конкретного продукту способів диференціації та наводять приклади успішних компаній, які досягли в цьому успіху.

 

Карпатська Літературна Резиденція відбулася завдяки підтримці Українського культурного фонду.