* ESC - закрити вікно пошуку
артдиректор
Маркетолог, дизайнер, візіонер: хто такий артдиректор у книговиданні
30.10.2024Ще десять років тому в видавництвах посади артдиректора здебільшого не було, а його обов’язки виконував дизайнер, випусковий редактор чи директор. Сьогодні ж усе більше видавництв — особливо коли йдеться про комерційні середні або великі компанії, — потребують у команді таких фахів.
За підтримки Британської Ради в Україні Читомо продовжує серію матеріалів про «книжкові» професії. Про кого ми говоримо, коли говоримо про артдиректора, дізнавайтеся в нашому новому огляді професії.
Коротко про професію артдиректора
Якщо художній редактор переважно працює над оформленням книжок, то артдиректор займається ще й комерційним дизайном видавництва і його брендингом. Саме артдиректор, а не дизайнер, несе фінальну відповідальність за візуальне втілення книжок, створених штатними або позаштатними дизайнерами. А ще може і сам створювати обкладинки.
Артдиректор залучений на усіх етапах — від проєктування книжки до її здачі в друк. Він розробляє візуальну концепцію, планує роботу виконавців і ще на початковому етапі, коли автор лише пише книжку, має визначити, якою буде цільова авдиторія видання й у якій серії воно вийде.
Коли текст написали, відредагували й відкорегували, хтось має його оформити, розмістити на сторінках, зробити для нього обкладинку, внутрішні ілюстрації, макет (модель того, який вигляд матиме книжка). Артдиректор шукає тих, хто виконає ці процеси, комунікує з ними, контролює їхню роботу. Також слідкує за тим, щоб усі елементи гармоніювали між собою і книжка в друці вийшла такою ж, якою була на макеті. Артдиректор має розглядати книжку як цілісний продукт, бачити її комплексно як ефективне поєднання текстового й візуального матеріалів. Як каже Оксана Гаджій, артдиректорка медіа «Читомо», художня редакторка видавництва «Лабораторія», поетка та дизайнерка, «Артдиректор — це місток між різними людьми й процесами».
Водночас функції містка часто лягають на плечі інших членів команди, особливо якщо йдеться про невеликі видавництва, або ж коли видавництво засноване дизайнерами чи артдиректорами та одним з найважливіших у своїй діяльності має візуальний компонент.
Франтішек Малік, директор і засновник словацького видавництва BRAK, що відоме своїми нагородами за книжковий дизайн зазначає: майже за 10 років існування, у видавництва ніколи не було окремого артдиректора. Його функції виконує сам директор.
За що відповідає артдиректор?
- Комунікація між дизайнером і командою видавництва, зокрема маркетинговим відділом, між дизайнером і редактором, між дизайнером і автором / перекладачем, між дизайнером і друкарнею. У кожного з них є власне бачення того, який вигляд повинна мати книжка. Артдиректор же має всіх помирити й знайти компромісне рішення;
- Співпраця з ілюстраторами, дизайнерами й верстальниками, щоб довести книжку до потрібного візуального вигляду. Артдиректор шукає дизайнера / ілюстратора, затверджує його, дає завдання, обговорює всі нюанси, вносить правки (часто не один раз);
- Співпраця з партнерами (робота з грантами чи компаніями, наприклад, над брендованими виданнями книжок, спонсоруванням видання, створенням корпоративних бібліотек). Артдиректор відповідає за те, щоб узгодити з партнерами логотип, кольори, корпоративну обкладинку тощо;
- Підготовка книжки до друку, наприклад, підбір паперу, правильних технічних параметрів, кольорів форзацу, лясе (стрічка, яка слугує закладкою в книжці);
- Корпоративний вигляд видавництва, логотип, оформлення вітрин, плакатів тощо;
- У роботі з українськими авторами артдиректор також організовує фотосесії: винаймає студію, контактує з фотографом, підбирає образ авторові, щоб, наприклад, зробити промо чи обкладинку. Ця практика більш поширена за кордоном, ніж в Україні.
У медіа артдиректори теж відповідають за корпоративний вигляд і співпраці, але й мають свою специфіку роботи, зокрема працюють над дизайном і оформленням матеріалів, розробляють спецпроєкти.
Як змінилася професія після початку повномасштабного вторгнення?
Насамперед змінилася контентна частина: з’явилося багато книжок про війну. Окрім того, як і в багатьох інших галузях, працювати стало психологічно складніше: доводиться працювати з книжками авторів, які вже не побачать фінальний результат вашої роботи.
Артдиректор видавництва Vivat Владлен Трубчанінов каже, що, не враховуючи безпекових питань, наразі виклик №1 — це пошук кваліфікованих дизайнерів, верстальників, фахівців з додрукарської підготовки, інших спеціалістів. Результати дослідження Читомо підтверджують, що дизайнери й верстальники — одна з найдефіцитніших кваліфікацій, багато з них — це чоловіки, які нині пішли на фронт. Планування стало більш хистким.
Видавничий план може зсунутися через обстріли друкарень, людський фактор, тому сьогодні артдиректор має уміти адаптувати план і команду, бути гнучким і готовим до всього.
Водночас попри війну, читач став набагато вибагливішим до книжкового оформлення. «Поширився тренд на кольорові зрізи й нестандартні ефекти в оформленні книжок (наприклад, лак з люмінофором на триллерах)», — зауважує артдиректор Vivat.
Художня редакторка видавництва «Ще одну сторінку» Анна Гаврилюк каже, що досвідчені ілюстратори стали ще затребуванішими, тож буває доводиться зачекати, щоб отримати оформлення від бажаного художника. Також гострішою стала потреба у якісних різноманітних шрифтах без «російського сліду». «Стрес та інші фактори війни впливають на швидкість роботи усіх, і ілюстратори — не виняток. Тому намагаюся не тиснути з дедлайнами й трохи розтягувати їх у міру можливостей», — додає Анна.
Про це говорить й артдиректорка видавництва Creative Women Publishing Галина Вергелес, адже людям важко працювати, наприклад, після декількох ночей з обстрілами. Проте всі намагаються йти один одному назустріч. Зауважує Вергелес й ще одну складність у роботі під час повномасштабного вторгнення: «Непросто створювати ілюстрації для книжок на воєнну тематику. Треба правильно візуально підсилити текст, підкреслити думку автора, не відволікаючи від неї. Наразі я вивчаю досвід колег у цій темі».
Майбутнє професії
Сьогодні в Україні артдиректор поєднує в собі три функції, що з часом мали б розділитися й утворити три окремі посади: head of design у маркетинговому відділі, який відповідатиме за корпоративний вигляд видавництва й за те, щоб книжка продавалася; препрес-інженера, що готуватиме книжку до друку; власне художнього редактора, який спілкуватиметься з дизайнерами. «Український книжковий ринок уже рухається до цього сценарію», — впевнена Оксана Гаджій.
Дискусії на тему штучного інтелекту тривають, але вже сьогодні деякі видавництва використовують ілюстрації й обкладинки, які згенерував штучний інтелект. Однак навіть якщо в майбутньому всі зображення створюватиме ШІ, їх усе одно має адаптувати людина, тобто в дизайнерів просто зміниться специфіка роботи. Артдиректор же повинен контролювати цей процес і відбирати справді якісні й глибокі роботи серед розмаїття нагенерованих.
Найбільша частина роботи артдиректора — це комунікація з людьми, яку ШІ замінити не може. Проте вже зараз штучний інтелект можна використовувати як тренажер з того, як чітко формулювати завдання й вносити правки, що є безпосередніми обов’язками артдиректора.
Головні характеристики артдиректора:
- високий рівень відповідальності;
- уважність до деталей;
- гнучкість в ухваленні рішень і плануванні;
- має навчене око, тобто знається на мистецтві й графічних стилях і тримає в голові бібліотеку візуального контенту на всі випадки життя;
- уміє поставити зрозуміле завдання, дає чіткі правки;
- стійкий і наполегливий, уміє відстоювати своє бачення;
- уміє реагувати на критику, оскільки її доводиться вислуховувати часто;
- не перфекціоніст і вміє зупинятися, бо інакше книжка ніколи не опиниться в друці.
Головні навички, які важливі для артдиректора:
- комунікативні;
- кризового менеджменту;
- керування часом;
- самоорганізації.
Де вчитися, щоб працювати артдиректором
На жаль, в Україні на артдиректорів не вчать. Немає якоїсь конкретної спеціальності, яка допоможе опанувати всі потрібні знання. Але гарним підґрунтям для артдиректора буде освіта за спеціальностями «Маркетинг», «Менеджмент» чи «Дизайн».
Як прокачати навички
Для артдиректора буде корисно пройти курси й послухати лекції з комунікацій, менеджменту, маркетингу, графічного дизайну, створення ілюстрацій і обкладинок, додрукарської підготовки, наприклад:
- Курс «Основи проєктного менеджменту» від Prometheus;
- Лекція «Активний маркетинг видавництва» від Litosvita;
- Інтенсив «Книжкові обкладинки» від Litosvita;
- Курс Illustartion for Designers від prjctr;
- Інтенсив Prepress Offline від prjctr.
Що тематичного почитати
Сьогодні на ринку представлено багато різних книжок з тайм-менеджменту, комунікацій, самоорганізації і дизайну. Серед них:
- «Не читайте цю книжку. Тайм-менеджмент для творчих людей», Дональд Росс;
- «WORKFLOW: Практичний посібник до творчого процесу», Дорон Маєр;
- «Мистецтво говорити. Таємниці ефективного спілкування», Джеймс Борґ;
- «Емоційний інтелект», Деніел Ґоулман;
- «Графічні стилі: від вікторіанців до хіпстерів», Стівен Геллер, Сеймур Кваст;
- «Основи графічного дизайну», Алекс В. Вайт.
Для «надивленості»:
- «Василь Єрмілов жде весну», Тетяна Павлова;
- «Борис Косарєв. Харківський модернізм 1915–1931», Мирослава Мудрак, Валентина Чечик та Тетяна Павлова;
- «Історія Мистецтва. Від найдавніших часів до сьогодення», Стівен Фартінг;
- «Еволюція українського вбрання. Сторінки історії», Зінаїда Васіна.
Ілюстрації: Маша Грім
Експертний супровід: Оксана Гаджій
Читайте також: Наввипередки за бестселерами, або хто такий літературний скаут?
This publication is sponsored by the Chytomo’s Patreon community
«Читомо» — це професійне медіа про книжки і книговидання в Україні та світі. Ми залишаємось незалежними лише завдяки коштам наших донаторів. Допоможіть нам розвиватися і ставати ще кращими!
Підтримати проєкт
що більше читаєш – то ширші можливості