Дизайн

Конкурс «Найкращий книжковий дизайн−2023» оголосив переможців

05.12.2023

Бачите помилку в тексті — виділяйте фрагмент та тисніть Ctrl + Enter

Міжнародний фестиваль «Книжковий Арсенал» визначив переможців конкурсу «Найкращий книжковий дизайн-2023». Про це Читомо повідомили організатори конкурсу.

Редакція Читомо зібрала коментарі членів журі про книжковий дизайн, тренди 2023 року і враження від конкурсу.

Гран-прі 

Сирени Титана

  • Автор: Курт Воннеґут
  • Автори концепції, дизайну обкладинки та ілюстрацій книги: Володимир Гавриш та Марія Гавриш
  • Видавництво «Вавилонська бібліотека»
  • Архітектоніка, верстка: Володимир Гавриш

Переможці

Номінація «Утилітарна книга» 

Російський колоніалізм

  • Автор: Максим Еріставі 
  • Видавництво IST Publishing
  • Артдиректор: Сергій Майдуков
  • Ілюстрації: Сергій Майдуков, Аліса Гоц, Нікіта Кравцов, Наталія Козеко, Данило Штангєєв, Наташа Стешенко, Ave Libertatemaveamor
  • Дизайн та верстка: Остап Ящук, видавництво IST Publishing

 

Номінація «Мистецька книга»

Члени журі вирішили сфокусувати номінацію «Візуальна книга» до номінації «Мистецька книга».

 

«NIKIFOR/НИКИФОР»

  • Авторка: Мирослава Мудрак 
  • Видавництво «РОДОВІД»
  • Український Музей у Нью-Йорку

Номінація «Експеримент»

When War Is Coming Home

  • Самвидав Єлизавети Берестової

Номінація Візуальний сторітелінг

Журі також вирішило розширити номінацію «Дитяча книга» до номінації «Візуальний сторітелінг».

 

Блекаут. Хроніки нашого життя під час війни росії проти України

  • Авторки: Сері/граф, Аня Іваненко, Женя Полосіна
  • Художнє оформлення: Студія Сері/граф 
  • Видавництво Yakaboo publising

Фіналісти

Номінація «Текстова книга»

Терор з повітря

  • Автор: Петер Слотердайк
  • Дизайн та верстка: Володимир Гавриш
  • Видавництво IST Publishing

 

Україна: 50 символів боротьби»

  • Автори: Юрій Марченко, Тетяна Капустинська, Дар’я Якуніна, Катерина Іголкіна, Євген Скляренко
  • Концепція, дизайн обкладинки, дизайн та верстка: Валерія Городчаніна 
  • Ілюстрації: Марія Кінович, Platfor.ma, Бланк-Прес

Номінація «Мистецька книга»

Janet Sobel: Wartime / Джанет Собель: війна

  • Автори: Пітер Дорошенко, Аліса Ложкіна
  • Художнє оформлення: Володимир Гавриш
  • Видавництво «РОДОВІД»
  • Український Музей в Нью-Йорку

 

Больнічка

  • Автор: Владислав Краснощок
  • Дизайн: Калін Крузе
  • Редактор: Сергій Лебединський
  • Музей Харківської школи фотографії (MOKSOP)

 

Затоплення / Flooding

  • Автори: Нікіта Кадан, Альона Каравай
  • Книжковий дизайн та верстка: Ярослава Ковальчук
  • Асортиментна кімната

 

Наші роки, наші слова, наші втрати, наші пошуки, наші ми» — каталог до виставки Jam Factory

  • Автори-упорядники: Борис Філоненко, Катерина Яковленко, Наталія Маценко
  • Дизайн, верстка, концепція: Катя Дрозд
  • Видавництво IST Publishing

Номінація «Утилітарна книга»

Більше ніж сервіс

  • Автор: Артур Лупашко
  • Концепція видання: Артур Лупашко, Тетяна Костіна
  • Дизайн обкладинки, верстка: Дарія Стеценко
  • Архітектоніка книги: Тетяна Костіна, Дарія Стеценко
  • punkt publishing

Номінація «Візуальний сторітелінг»

Книга-мандрівка. Нескорені

  • Авторка: Ірина Тараненко
  • Художнє оформлення: Марта Лешак
  • Видавництво «Книголав»

 

Тихо! Триває репетиція

  • Автор: Віктор Мартинюк
  • Художнє оформлення: Оксана Драчковська
  • Видавництво Старого Лева

Номінація «Експеримент»

Hometown

  • Авторка: Руслана Ключко
  • Художнє оформлення: Руслана Ключко
  • Самвидав

 

Бруд 1929

  • Автор: Петро Голота
  • Дизайн, концепція, ідея ілюстрації та верстка: Галя Вергелес
  • Програмування ШІ: Влад Фролов
  • Самвидав «Буця»

Спецвідзнаки:

  • Спеціальну відзнаку журі за розвиток інді-паблішінгу отримає RISOДЕНЦІЯ;
  • Спеціальна відзнака журі за дизайн поетичного видання отримає видавництво «Дискурсус» та книга Макса Лижова «Якомога». Художнє оформлення — Марина Дяченко, видавництво «Дискурсус»;
  • Спеціальна відзнака журі за обраний дизайн-підхід та його можливості: серія «Неканонічний канон» видавництва «Віхола». Обкладинки — Володимир Гавриш, верстка — Сергій Задворний, художня редактура — Вікторія Шелест, видавництво «Віхола»;
  • «Скарби шведських архівів» Марини Траттнер отримають спеціальну відзнаку журі за якісне художнє опрацювання архівних матеріалів. Обкладинка, верстка — Олексій Чекаль. Ілюстрації — Наталія Павлусенко, ФОП Максимовська Ю. А.;
  • Спеціальна відзнака журі за розвиток періодики: «Telegraf. ВОЛЯ», художнє оформлення — Гліб Капоріков, Євгенія Лисенко, Projector publishing; «Telegraf. Creativity of the Brave», художнє оформлення — Гліб Капоріков, Анастасія Шишенок, Юлія Строй, Роксана Чичук, Вероніка Сокол, Projector publishing.

 

Володар гран-прі отримає головний приз конкурсу — знакову статуетку. Фіналісти та переможці конкурсу представлятимуть український книжковий дизайн у міжнародному змаганні «Найкрасивіші книги світу», яке організовує німецький Фонд Buchkunst. Крім того, книжки-переможці експонуються на міжнародних книжкових ярмарках у Лейпцигу і Франкфурті. Автора найбільшого внеску в оформлення книжки-гран-призера Фонд Buchkunst запросить у професійну подорож до Німеччини у 2024 році. Видавці, чиї видання перемогли у конкурсі та володарі спеціальних відзнак, отримають квитки на Франкфуртський книжковий ярмарок та залучення у професійні події на ярмарку.

 

На восьмий щорічний конкурс «Найкращий книжковий дизайн» українські видавці подали 186 заявок. До участі в конкурсі подавали книжки, які були видані у період з січня по листопад 2023 року включно і не були заявлені до конкурсу раніше. Подані видання створені українськими дизайнерами/ілюстраторами/митцями або на замовлення українського видавництва. 

 

До складу журі увійшли:

 

  • Творча майстерня Аґрафка (Романа Романишин, Андрій Лесів);
  • Саша Биченко;
  • Надя Кельм;
  • Гліб Капоріков;
  • Анна Іваненко;
  • Флоріан Ламм (Німеччина);
  • Пшемек Дембовський (Польща).

 

«Хоч і не супершвидкий, але невпинний розвиток книжкового оформлення, напевно, і є головним довгим трендом. Впадають в око дитячі книжки, які не ігнорують війну, а розповідають про неї, про несправедливість, смерть і біль — чесно і прямо, але делікатно і доступною дитині мовою — як словами, так й ілюстраціями», — розповів Саша Биченко (Студія Kultura).

 

За словами Биченка, йому імпонують складні типографічні експерименти Марії Гавриш та Володимира Гавриша (зокрема у книжці «Сирени Титана»), тому він сподівається, що ця перемога підніме рівень для книжкової галузі в цілому. 

 

Флоріан Ламм, Lamm & Kirch (Німеччина): «Я не очікував, що книжки так явно виходитимуть під час війни й що вони будуть настільки якісними. Цікаво, як такі часи перекладають на мову дизайну. Це цікаві рішення, де поєднуються західні й східні традиції дизайну, і вони створюють щось незвичне у поєднанні».

 

Пшемек Дембовський, Видавництво Karakter (Польща): «Якщо відсторонитися від реалій війни, я думаю, що книжковий дизайн в Україні цілком на рівні з європейським. Я пам’ятаю свій досвід з польським книжковим дизайном. Був період, коли поляки копіювали дизайн із країн Заходу, зокрема, з Німеччини. Я не помітив такого тут. Вражає, що в Україні є окремі голоси й підходи в книжковому дизайні. Приємно бачити, що весь дизайн різноманітний і немає певного об’єднувального елемента».

 

«Я могла б очікувати дешевших матеріалів і виконання у більшості книжок, але це не так: є і технічні експерименти, і певні нестандартні технічні рішення, що вимагають більш уважного друку, чи більш уважного контролю над процесом виробництва і фінансових можливостей», — наголосила Анна Іваненко (Студія Сері/граф).

 

«Я вражена, що багато доволі складних технологічних рішень, враховуючи умови, у яких зараз працюють видавництва і типографії, це дуже приємно бачити. Особисто я дуже рада, що ми виокремили нову категорію “Візуальний сторітелінг”, тому що для мене це була основна проблема, як оцінювати книжки, які будуються виключно на ілюстраціях. Як до них застосовувати ті самі критерії, що й до книжок, які містять багато інших компонентів», — розповіла візуалізаторка даних Надя Кельм.

 

«Це нормально, що конкурс адаптовується й змінює категорії. “Візуальний сторітелінг” дозволяє значно ширше оцінювати візуальний наратив і в дитячих книжках, і в ілюстраціях для дорослих», — зазначила Романа Романишин (творча майстерня Аґрафка).

 

«Серед трендів ми бачимо місточки рими до традицій, до українського мистецтва, до мистецтва українських 20-х, 10-х, до української графіки, намагання актуалізувати її в сучасності», — розповів Андрій Лесів (творча майстерня Аґрафка).

Усі подані на конкурс видання, які не отримали нагород та спеціальних відзнак, будуть передані у бібліотеки спільно з PEN Ukraine.

 

Конкурс «Найкращий книжковий дизайн» започаткований у 2016 році Міжнародним фестивалем «Книжковий Арсенал» в співпраці з Goethe-Institut в Україні за підтримки Франкфуртського книжкового ярмарку та фонду «Buchkunst». Переможців конкурсу оголосили за фінансової підтримки Державного міністерства культури та ЗМІ Німеччини. Переможці конкурсу представляють український книжковий дизайн у міжнародному змаганні, яке організовує німецький фонд Buchkunst та експонуються на міжнародних книжкових ярмарках.

 

Нагадаємо, у 2022 році 14 переможців конкурсу «Найкращий книжковий дизайн» визначили у п’яти категоріях. Переможцями у 2021 році стали 5 видань.

 

Читайте також: Від потворного до злого: Як змінився книжковий дизайн України за 30 років

 

Світлини: Олександр Попенко